EBSmath의 활용이 농촌학생들의 수학 자기주도적 학습에 미치는 영향 연구

A Study on the Effect of Using EBSmath on Self-Directed Math Learning of Students Living in the Farming Villages

  • 투고 : 2015.03.02
  • 심사 : 2015.03.28
  • 발행 : 2015.03.30

초록

정부의 사교육 경감 대책 및 수학교육 선진화 방안이 발표되고, 교육부에서는 '농산어촌 ICT 지원 사업'으로 농산어촌의 교육정보화 격차를 줄이는 사업을 진행하고 있다. 또한 한국교육방송(EBS)에서는 EBSmath 라는 수학 자기 주도 학습 사이트를 개설하고, 다양한 맞춤형 서비스를 제공하고 있다. '농산어촌 ICT 지원 사업'에서 지원된 스마트기기를 활용하여 EBSmath 사이트를 활용한 학습이 여러 가지의 교육정보화가 열악한 농촌학생들에게 스스로의 힘으로 지식을 습득하고 체계적으로 정리하여 새로운 지식을 산출하는 능력, 즉 수학 자기주도 학습에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 본고에서 연구하였다.

After government released the measures to reduce private tutoring and to advance math education, the Education Ministry carrying out projects to narrow the gap of education using ICT of the agricultural, mountain and fishing villages with 'ICT Supporting Business for the rural communities'. EBS(Educational Broadcasting System) also has established a website for self-directed math learning called EBSmath and offers various and customized services. This study has been conducted on how smartifact-assisted learning on EBSmath provided by 'ICT Supporting Business for the rural communities' will affect self-directed math learning of students. In other words, the purpose of this study is to see if students of the farming villages with poor surroundings of education using ICT can acquire knowledge for themselves and organize it systematically, and then they can finally produce new knowledge while they learn through EBSmath.

키워드

참고문헌

  1. 강옥기 (2014). EBSmath를 활용한 자기주도학습 및 수업효과성 분석 연구. 한국교육방송.
  2. 교육부 (2013). ICT를 활용한 농산어촌 학생 학습여건 개선 및 문예체험 확대 방안. 교육부 학생복지정책과.
  3. 김명은 (2010). Blended-Learning이 자기 주도적 학습능력과 수학적 태도에 미치는 영향. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김응환 (2011). WBI 개발 적용을 통한 교수-학습이 수학과 학업성취 신장에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 4(2), 103-113.
  5. 김화경 (2012). 자기주도 수학 학습 지원 체제 구축 연구. 한국과학창의재단.
  6. 박노채 (2002). 소규모 농촌지역 중학교의 학교사회사업 실천방안에 관한 연구. 순천향대학교 산업정보대학원 석사학위논문.
  7. 박호신 (2006). 농촌 초등학교 학교사회복지 서비스 개발을 위한 욕구 조사. 대전대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  8. 이윤옥 (2009). 중학교용 자기 주도 학습 지각도 검사도구의 타당도 분석. 한국콘텐츠학회논문지, 9(12), 923-931. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.12.923
  9. 이은휘 (2001). 수학과 학습부진아의 수업 방법의 탐색. 한국학교수학회논문집, 4(2), 33-48.
  10. 정미영 (2007). 사이버가정학습을 통한 수학과 자기 주도적 학습 능력 향상에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 채수영 (2015). 자기주도 학습전략 활용을 위한 전국 핵심교원 워크숍 자료. 교육부.
  12. 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 교육평가체제연구(III): 수학과 평가도구 개발. 한국교육개발원 RM92-05-02.
  13. 한국교육학술정보원(2003). 2003 교육정보화백서. 서울; 한국교육학술정보원.
  14. 한국청소년개발원(2000). 21세기 농촌청소년 문제와 개선방안에 관한 연구. 한국청소년개발원.
  15. 허윤정(2002). 실시간 웹토론이 수학적 태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  16. Breen, M. P., & Mann, S. (1977). Shooting arrows at the sun; Perspectives on a pedagogy for autonomy. In P. Benson & P. Voller (Eds.), Autonomy and independence in language learning(pp.132-149). London: Longman.
  17. Candy, P. (1991). Self-direction for lifelong learning: A comprehensive guide to theory and practice. San Franscisco, CA: Jossey Bass.
  18. Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Chicago, IL: Follett Publishing Co.