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Design Optimization of Dual-Shell and Tube Heat Exchanger for Exhaust Waste Heat Recovery of Gas Heat Pump

GHP 배열회수용 이중 쉘-튜브형 배기가스 열교환기의 설계 최적화

  • Lee, Jin Woo (AE Laboratory, HAE Research Center, LG Electronics) ;
  • Shin, Kwang Ho (AE Laboratory, HAE Research Center, LG Electronics) ;
  • Choi, Song (AE Laboratory, HAE Research Center, LG Electronics) ;
  • Chung, Baik Young (AE Laboratory, HAE Research Center, LG Electronics) ;
  • Kim, Byung Soon (AE Laboratory, HAE Research Center, LG Electronics)
  • 이진우 (LG 전자 HAE 연구센터 AE 연구소) ;
  • 신광호 (LG 전자 HAE 연구센터 AE 연구소) ;
  • 최송 (LG 전자 HAE 연구센터 AE 연구소) ;
  • 정백영 (LG 전자 HAE 연구센터 AE 연구소) ;
  • 김병순 (LG 전자 HAE 연구센터 AE 연구소)
  • Received : 2014.11.19
  • Accepted : 2014.12.01
  • Published : 2015.03.01

Abstract

In this paper, we performed the design optimization dual-shell and tube heat exchanger on exhaust waste heat recovery for gas heat pump using CFD and RSM. CFD analysis is useful to design the complex structure such as double shell and tube heat exchanger. By computer simulation, engineers can assess the feasibility of the given design factors and change them to get a better design. But if one wishes to perform complex analysis on the simulation, such dual-shell and tube heat exchanger for GHP, the computational time can become overwhelming. CFD is powerful but it takes a lot of time for complex structure. Therefore, the CFD analysis is minimized by the optimization using the RSM method. As a result, the number of baffle and tube are optimized by 6 baffles and 25 tubes for heat transfer and flow friction. And then pressure drop and heat transfer is improved about 12.2%. We confirm the design optimization using CFD and RSM is useful on complex structure of heat exchanger.

본 논문은 GHP 에 사용되고 있는 이중 쉘-튜브형 배기가스 열교환기의 설계 변수의 변화에 따라 열전달 및 마찰특성 변화를 알아보기 위해 CFD 와 RSM 을 이용하여 최적화를 수행하였다. CFD 해석은 복잡한 형상의 열교환기 해석에 유용한 도구이나, 해석결과를 얻기까지 많은 시간이 소요된다. 이러한 해석시간을 줄이고, 유용한 결과를 얻기 위해 RSM 과 병행하여 최적화 설계를 진행하였다. 시뮬레이션 결과를 이용한 RSM 해석결과, 배플 6 개, 튜브 25 개에서 최적화되었으며, 기존 보다 차압 및 열전달 성능이 약 12.2% 개선되었다. 이러한 CFD 와 RSM 을 이용한 최적화 기법은 다양하고 복잡한 형상의 열교환기 해석에 유용함을 확인하였다.

Keywords

References

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