Abstract
In this study, we will develope and apply the education program for mathematical creativity, with the open-ended problems about development figure. The purpose of this study is to categorize the elements of the mathematical creativity in consideration of the real class, and is to design a education program that reflects this. To do this, from 2006 through 2014, by targeting 205 gifted students in the sixth grade until eighth grade of Busan, Gyeongnam, Gyeongbuk were carried out in class. Also in this study, we will examine the process and the results of its application. As a result, students' outcomes and behavioral reactions brought about a qualitative development of the program, and students became aware of the participants in the development of the program. These results suggest the aim of developing a education program for mathematical creativity, as well as the effectiveness of this education program.
본 연구에서는 전개도에 관한 open-ended 문제를 소재로 수학적 창의성 영재교육 프로그램을 개발하고 적용하였다. 이러한 연구의 목적은 수업실제를 고려하여 수학적 창의성의 요소를 범주화하고, 이를 반영한 교육 프로그램을 설계하는데 있다. 이를 위해 2006년과 2009년부터 2014년에 걸쳐 부산, 경남, 경북 소재의 영재교육대상자 205명 - 초등 6학년에서 중학교 2학년까지 - 에게 수업을 실시하였다. 프로그램은 대상 학생, 교육 환경에 따라 수정 보완되었는데, 본 연구에서는 그 과정과 적용 결과를 살펴본다. 학생들의 산출물과 행동반응은 프로그램의 질적 발전을 가져왔으며, 학생들은 프로그램 개발의 참여자라는 인식을 가지게 되었다. 이러한 결과물들은 본 교육 프로그램의 효용성과 함께 수학적 창의성 교육 프로그램 개발의 지향점을 시사한다.