References
- 강현주, 정현선. 2009. 학습만화 초등과학 학습만화 WHY? 시리즈와 살아남기 시리즈의 스토리텔링 방식과 독자인식에 관한 연구. 독서연구, 21: 163-200.(Gang, Hyeon-ju and Hyeon-Seon Jeong. 2009. "The storytelling of educational cartoons and the readers' perceptions: Focusing on the WHY series and Survival series." Journal of the Korean Reading Studies, 21: 163-200.)
- 권성호. 1998. 교육공학의 탐구. 서울: 양서원.(Kwon, Seong-Ho. 1998. Exploring the Educational Technology. Seoul: Yangseowon.)
- 김경란. 1989. 만화가 아동의 이야기 이해와 기억에 미치는 영향. 고려대학교 대학원, 상담심리과.(Kim, Gyeong-Ran. 1989. Impact on children's story comprehension and memory of cartoon. Korea University, Counseling Psychology.)
- 김미림. 1997. 전달매체로서의 만화와 그의 교육적 효과. 석사학위논문. 성신여자대학교 대학원, 미술교육과.(Kim, Mi-Rim. 1997. Comic Book and educational effectiveness as a medium. M.A. thesis. Sungshin Women's University, Fine Arts Education.)
- 김승민. 1989. 학습만화의 교육적 기능에 관한 연구. 석사학위논문. 중앙대학교 신문방송대학원.(Kim, Seung-Min. 1989. A Study on Educational Graphic Novel's Educational Function. M.A. thesis. Chung-Ang University.)
- 김영석. 1999. 사회조사방법론: spss win 통계분석. 서울: 나남출판.(Kim, Yeong-Seok. 1999. Social Research Method: spss win statistical analysis. Seoul: Na Nim.)
- 김영천. 2012. 질적연구방법론I. 파주: 아카데미프레스.(Kim, Yeong-Cheon. 2012. Qualitative Research Methods. Paju: Academies Press.)
- 문화체육관광부. 2011. 2011 국민독서실태조사. 서울: 문화체육관광부.(Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2011. 2011 National Reading Survey. Seoul: Inistry of Culture, Sports and Tourism.)
- 문화체육관광부. 2013. 2013 국민독서실태조사. 서울: 문화체육관광부.(Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2013. 2013 National Reading Survey. Seoul: Inistry of Culture, Sports and Tourism.)
- 박선형. 2004. 학습공동체 구축을 위한 이론적모델 탐색. 교육행정학연구, 22(1): 157-177.(Park, Seon-Hyeong. 2004. "A theoretical model for the learning community building navigation." Journal of the Korean Educational Administration Research, 22(1): 157-177.)
- 박세형. 1985. 만화의 교육적 기능에 관한 연구. 석사학위논문. 서울대학교 대학원.(Park, Se-hyeong. 1985. Study the cartoon's educational function. M.A. thesis. Seoul National University.)
- 박형진. 2002. 역사학습만화의 사회과 교수-학습 자료로서의 내용적합성 분석. 석사학위논문. 서울교육대학교 대학원, 사회과.(Park, Hyeong-jin. 2002. The Analysis of content appropriateness of history learning cartoons as a teaching-learning material in social studies. M.A. thesis. Seoul National University of Education, social studies education.)
- 백은지. 2011. 성공한 학습만화 사례분석. 한국만화애니메이션학회 학술대회자료집, 4-11.(Back, Eun-Jee. 2011. "successful learning cartoon case analysis." Cartoon and Animation Society of Korea, 4-11.)
- 백진환, 한윤옥. 2011. 학습만화 독서지도 및 효과에 대한 실행연구. 한국비블리아학회지, 22(4): 213-229.(Paek, Jin-Hwan and Yoon-Ok Han. 2011. "An action research of reading instruction on edutainment comics and its effects." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 22(4): 213-229.)
- 송경민. 2014. 판타지 알파벳 콜렉터. 서울: 겜툰
- 신경림, 조명옥, 양진향. 2004. 질적연구방법론. 서울: 이화여자대학교출판부.(Shin, Gyeong-Rim, Myeong-ok Cho, and Jin-hyang Yang. 2004. Qualitative Research Methods. Seoul: Ewha Womans University Press.)
- 유기영, 류수형, 최익규, 김현민. 2014. 스토리버스 융합과학. 서울: 스토리버스.(Yoo, Gi-Yeong. Suh-Yeong Ryu, Ikg-Yu Choi, and Hyeon-min Kim. 2014. Story Bus Convergence Science. Seoul: Storybus.)
- 윤준채, 서혁. 2010. 표준화 독서 능력 검사도구 개발 연구 2. 독서연구, 24: 289-312.(Yoon, Jun-Chae and Hyeok Seo. 2010. "The development of standardized reading comprehension tests." Journal of the Korean Reading Research, 24: 289-312.)
- 이광웅, 김강호. 2010. Why? 바다. 서울: 예림당.(Lee, Kwang-Ung and Gang-Ho Kim. 2010. Why? Sea. Seoul: Yerimdang.)
- 이명희. 2005. 문헌정보학 분야의 질적 연구 동향과 과제. 한국비블리아학회지, 14(2): 177-201.(Lee, Myeong-Hui. 2005. "Trends and Issues of Qualitative Research Method in Library and Information Science." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 14(2): 177-201.)
- 이성진. 1985. 교육심리학서설. 서울: 교육과학사.(Lee, Seong-jin. 1985. Educational psychology theories. Seoul: Education History of Science.)
- 이용숙, 김영천, 김영미, 조덕주, 조재식. 2005. 실행연구방법. 서울: 학지사.(Lee, YongSsuk, Yeong-Cheon Kim, Yeong-Mi Kim, Deok-ju Cho, and Jae-sik Cho. 2005. Action research method. Seoul: Hakjisa.)
- 이종문. 2012. 학습만화에 대한 초등학생과 학부모의 인식분석비교. 한국도서관.정보학회지, 43(2): 227-246.(Lee, Jong-Moon. 2012. "An analysis on the perception of students & parents to comics for learning in elementary schools." Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(2): 227-246.)
- 임유림. 2012. 과학학습만화에 대한 초등학생의 인식 및 과학교과서와의 내용연관성분석: 초등과학학습만화 'Why?'를 중심으로. 석사학위논문. 서울교육대학교 대학원, 초등교육과.(Lim, Yu-rim. 2012. Recognition and science textbooks for elementary and analysis of relevant information about the Science Cartoon: The Case of Elementary Science Cartoon 'Why?'. M.A. thesis. Seoul National University of Education, Elementary Education.)
- 임헌태. 2000. 만화의 교육적활용에 관한 연구. 석사학위논문. 연세대학교 교육대학원, 국어교육과.(Lim, Heon-Tae. 2000. A Study About the educational utilization of cartoons On the centered acquisition of concepts of words. M.A. thesis. Yonsei University.)
- 장진영, 박혜리. 2014. 만화읽기가 창의력향상에 미치는 연구. 만화애니메이션연구, 437-467.(Jang, Jin-yeong and Hye-ri Park. 2014. "A Study on How Reading Comic Books Affects Creativity." Cartoon & Animation Studies, 437-467.)
- 정준규. 2003. 바다에서 살아남기. 서울: 대한교과서.(Jung, Jun-Gyu. 2003. Survive in the sea. Seoul: Dae Han Textbook.)
- 천경록. 1999. 독서교육과 독서평가. 독서연구, 4: 7-43.(Chun, Gyeong-Rok. 1999. "Reading education and reading assessment." Reading Research, 4: 7-43.)
- 천경록. 2006. 독서능력 표준화 검사도구의 연구개발. 독서연구, 15: 407-436.
- 최열. 1995. 한국만화의 역사. 서울: 열화당.(Choi Yeol. 1995. History of Korea cartoon. Seoul: Yeolhwadang.)
- 최영임, 한복희. 2009. 학습만화를 활용한 효율적인 독서지도 방안. 한국문헌정보학회지, 43(1): 251-270.(Choi, Young-Im and Bock-Hee Hahn. 2009. "A study on the plans of efficient reading guidance through a studying cartoon." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(1): 251-270.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.1.251
- 최재영. 2007. 지리교육에서 만화의 도입과 만화의 유형에 따른 학습자선호도 및 학습효과. 박사학위논문. 서울대학교 대학원, 지리(사회)교육과.(Choi, Jae-yeong. 2007. The Effect of the introduction of cartoons and their types in geography education on learners preference and learning efficiency. Ph. D. diss., Seoul National University, Geographic Education.)
- 하지영. 2011. 학습만화 읽기활동이 학업성취도와 읽기능력에 미치는 효과연구. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원, 초등국어교육과.(Ha, Ji-Yeong. 2011. A Study on the Effect of Educational Cartoon Reading on Academic Achievement and Reading Skills. M.A. thesis. Korea National University of Education, Department of Korean Language Education.)
- 한철우, 천경록, 이경화, 백영균, 홍인선. 2007. 표준화 독서 능력 및 독서 태도. 도서능력진단검사개발위원회.
- 道田泰司. 1998. マンガを用いた授業實踐の試みとその評價. 琉球大學敎育學部紀要 第一部, 53: 317-326.
- 向後千春. 2005. "個別化敎授システムの開發と실實踐-敎材設計の認知的硏究を基礎として-." 博士學位論文. 早稻田大學, 人間科學部.
- Naylor, S. and S. Keogh. 1999. "Concept cartoons, teaching and learning in science: An evaluation." International Journal of Science Education, 21(4): 431-446. https://doi.org/10.1080/095006999290642
- Smith, K. 1990. "Diversity and Direction: The Role of Qualitative Research in Information Centers." Journal of Education for Library and Information Science, 31: 91-96. https://doi.org/10.2307/40323392
- Tyler, R. W. 1949. The principles of curriculum and instruction. Chicago: The University of Chicago press.
Cited by
- The Effects of Science Lessons Using Creative Activities on Scientific Concepts and Self Directed Learning Ability vol.8, pp.3, 2015, https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.3.399