창작 로봇 제작 및 프로그래밍 활동에서 MBTI 이질 성향 팀 상호작용 분석

Analysis of MBTI Heterogeneity Team Interaction in Creative Robotics Making and Programming Activity

  • 김태훈 (충남대학교 사범대학 전기.전자.통신공학교육과) ;
  • 김민웅 (충남대학교 대학원 공업기술교육학과) ;
  • 조한진 (충남대학교 대학원 공업기술교육학과)
  • Kim, Taehoon (Dept. of Electric, Electronic & Communication Engineering Education, College of Education, Chungnam National University) ;
  • Kim, Min-Woong (Graduate School of Industrial & Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Jo, Han-Jin (Graduate School of Industrial & Technology Education, Chungnam National University)
  • 투고 : 2015.06.03
  • 심사 : 2015.07.20
  • 발행 : 2015.07.31

초록

The purpose of this study is to microscopically analyze the problem solving activities in creative robotics making and programming activity in order to investigate the characteristics of team interaction in accordance with MBTI disposition of team members in the creative robotics making activity in which the engineering education has a lot interest in the recent years. For the prosecution of this study, teams composed of 2 students targeting 30 students who were at the related department of engineering education in the college of eduction, A university located in Daejeon were organized. In addition, individual propensities of team members, in other words, team dynamic structure and team interaction were analyzed through microscopical analysis of the problem solving activities in creative robotics making and programming activity. The results of this study showed that there was a static correlation between the organization of MBTI Heterogeneity team and the interaction of team members, and also there was a positive interaction of team members in organizing MBTI Homogeneity team in area of Thought (T) - Feeling (F). In addition, mutual complement to solve the problems was carried out and the problem-solving capability was shown in the course of the communication along with the organization of MBTI team of extreme heterogeneity.

키워드

참고문헌

  1. 강철구(2013). 외국인 학생과의 팀웍을 통한 공학교육의 국제화. 대한기계학회 춘계학술대회, 2013, 221-225.
  2. 김세영(1998). MBTI 성격 유형과 청소년의 학교적응과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김영채. (1999). 창의적 문제 해결. 서울: 교육과학사.
  4. 김정택, 심혜숙(1995). MBTI 안내서. 한국심리검사연구소.
  5. 김태훈(2015a). 공학 설계 패러다임 변화에 따른 팀 창의성의 정의 및 하위 영역과 요소 도출. 공학교육학회, 18(3), 13-23.
  6. 김태훈(2015b). 전문가 인식 조사에 의한 공학 설계 능력의 정의 및 하위 영역과 요소 도출. 공학교육학회, 18(3), 24-32.
  7. 김태훈, 조한진(2012). 기술적 문제해결에서 MBTI 성격 유형과 팀 상호작용 간의 관계 분석. 한국기술교육학회지, 12(2), 160-182.
  8. 김태훈, 조한진, 심영기(2013). 설계 문제해결에서 팀 구성원의 MBTI 성격 유형이 팀 창의성에 미치는 영향 분석. 한국기술교육학회지, 13(3), 183-207.
  9. 박성진(2002). 웹기반 베이식 프로그래밍 튜터시스템. 대구교육대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 박장순(2004). MBTI에 나타난 성격유형별 공업고등학생들의 스트레스대처분석. 대진대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 서형업(2010). MBTI에 따른 모둠 구성이 창작로봇 제작 모둠의 창의성과 상호작용에 미치는 효과. 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 신지연(2007). 집단창의성과 MBTI와의 관계-문화콘텐츠 기획 집단을 중심으로. 한국과학기술원 석사학위논문.
  13. 안정호, 임지영(2012a). 공대생들의 협동학습에서 성격특성 및 창의적 문제해결스타일과 팀 창의성. 공학교육연구, 15(6), 43-48.
  14. 안정호, 임지영(2012b). 팀 성격구성과 팀 창의성 간의 관계 : 종합설계과목의 협동학습 사례를 중심으로. 2012년도 대한기계학회 교육부문 춘계학술대회 논문집, 147.
  15. 안정호, 임지영(2013). 개별성-관계성 및 인지적 유연성과 팀 창의성의 관계 : 설계 관련 교과목의 협동학습 사례를 중심으로. 공학교육연구, 16(4), 3-8.
  16. 안정호, 임지영(2014). 공학설계수업에서 팀 성격구성이 팀 창의성에 미치는 영향. 공학교육연구, 17(1), 50-56.
  17. 이강(2009). LEGO MINDSTORM NXT를 이용한 공학설계입문 운영 사례. 공학교육연구, 12(2), 83-88.
  18. 이경희(2011). Robot C기반 LEGO Mindstorms NXT 로봇을 이용한 교육과정 개발 및 교육효과 분석. 정보처리학회, 18-a(5), 165-176.
  19. 이태호, 김태훈(2014). Capstone-Design 활동에서 MBTI 성격 유형에 따른 팀 상호작용 변화 분석. 공학교육연구, 17(1), 57-64.
  20. 조한진, 김태훈(2012). 기술적 문제해결 성향과 MBTI 성격 유형 간의 관계 분석 연구. 한국기술교육학회지, 12(1), 110-129.
  21. 조한진, 김태훈(2013). 공학교육 전공 대학생의 기술적 문제해결 성향과 기술적 문제해결력 간의 상관 관계 분석. 공학교육연구, 16(6), 38-44.
  22. 조희영(2005). 창의적 디자인 팀 조직을 위한 구성원의 근원적 속성에 관한 연구. 한국과학기술원 석사학위논문.
  23. 채규자(2000). 직무유형과 MBTI 성격 유형별 직무만족 및 조직몰입에 고나한 연구 : 공기업, 사기업 종업원들을 중심으로. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 최기혜(1993). 성격유형에 따른 직업흥미와 지각된 유능감. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 최유현(2008). 공학기술과 팀워크. 지호.
  26. 황경열, 권영욱, 김은정(2007). 부부의 MBTI 성격유형 및 자아존중감과 의사소통의 관계. 동서정신과학, 10(1), 15-26.
  27. Bales, R. F. (1950). Interaction Process Analysis: A Method for the Study of Small Groups. Cambridge, MA:Addison-Wesley Press.
  28. Belbin, R. W(1991). Design Innovation and the Team, DMI, Summer.
  29. Golddrick, C. M., & Huggard, M(2004). Peer Learning with Lego Mindstorms. Proc of the 34th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, 24-29.
  30. Jung, C. G(1971). Psychological types. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  31. Satir, V.(1964). Conjoint Family Therapy. Palo Alto : C,A. Science and Behavior Books Inc.
  32. Smith, K. A(2004). Teamwork and Project Management (2nd ed.). Boston: Macgraw-Hill.
  33. Varney, G. H(1989). Building Productive Teams. San Francisco: Jossey-Bass Inc.