매스 마케팅 시대로 접어든 모바일 게임 시장의 문제점에 관한 고찰

  • 이영주 (서울과학기술대학교 IT정책대학원)
  • Published : 2015.12.30

Abstract

As Mobile game market has saturated, the characteristics of market structure features of economy of scale. Mass-marketing such as TV ad and Subway ad has been performed to enhance the recognition of game. This paper examines the casues of mass- marketing and the impact on the mobile game ecosystems.

모바일 게임 시장이 성숙기로 접어들면서 규모의 경제 효과가 작동하는 시장구조의 특성을 지니고 있다. 이에 모바일 게임의 인지도를 높이기 위한 TV 광고나 지하철 광고 등 대대적인 매스 마케팅이 집행되고 있다. 본 연구에서는 모바일 게임 시장에서 매스 마케팅이 일어나는 원인을 살펴보고, 이로 인해 모바일 게임 생태계에 미치는 문제점들을 짚어보았다.

Keywords