The Influence of Green Product Quality and Green Consumer Behavior on Customer Satisfaction and Customer Loyalty

그린제품 품질과 그린소비 행위가 고객만족과 고객충성도에 미치는 영향

  • Lee, Sung Ho (Department of Management Information Systems, Sangji University)
  • Received : 2015.11.02
  • Accepted : 2015.12.08
  • Published : 2015.12.31

Abstract

This study investigates the relationships among product quality, consumer behavior, customer satisfaction, and customer loyalty on environmental viewpoint. For the empirical study it has been attempted to collect data by using a questionnaire including 18 questions. The respondents who had experienced using green or environmental products were 212 college students. In my research 167 valid cases are selected for a data analysis by SPSS based hierarchical regression analysis technique. The results show that green product quality had significant impacts on customer satisfaction and customer loyalty, and cost factor of green consuming behavior had moderating effects between customer satisfaction and customer loyalty. Empirical results imply that green product quality contributes to customer satisfaction and customer loyalty. Additionally, green consumer behavior on customer satisfaction increase customer loyalty.

본 연구는 환경적 관점에서 제품 품질, 소비 행위, 고객만족, 그리고 고객충성도 간의 관련성과 영향을 탐색하였다. 실증분석을 위하여 18개 문항으로 구성된 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다. 210명의 응답자 중에서 친환경제품을 이용해본 경험이 있는 167개의 자료를 회귀분석과 위계적 회귀분석을 이용하여 SPSS로 자료분석을 실시하였다. 분석결과는 그린제품 품질은 고객만족과 고객충성도에 유의적인 영향을 미치며, 그린소비 행위의 가격요인은 고객만족과 고객충성도 간의 영향을 조절시키는 것으로 나타났다. 실증분석의 결과는 그린제품 품질은 고객만족과 고객충성도에 기여함을 의미한다. 또한 그린소비 행위의 가격요인은 고객만족과 고객충성도 간의 영향을 증가시키는 것으로 나타났다.

Keywords