코워킹 및 코워킹스페이스 수용에 대한 탐색적 연구: 부산지역 1인 창조기업 비즈니스센터 매니저에 대한 심층인터뷰를 중심으로

An Exploratory Study on Adoption of Co-Working and Co-Working Space: Focusing on In-Depth Interviews with Mangers of One-Person Creative Company Business Center

  • 서종석 (부경대학교 코워킹스페이스연구실) ;
  • 고득영 (부산정보산업진흥원) ;
  • 이근춘 (부산공유경제연구소) ;
  • 옥영석 (부경대학교 시스템경영공학부)
  • 투고 : 2015.09.09
  • 심사 : 2015.10.26
  • 발행 : 2015.10.31

초록

최근 새로운 업무문화인 코워킹과 이러한 분위기를 조성해주는 코워킹스페이스가 1인 창조기업 및 스타트업을 지원하는 센터들을 중심으로 급격히 증가하고 있다. 하지만 아직 서울지역을 제외한 나머지 지역에서는 코워킹에 대한 지원과 코워킹스페이스를 수용은 하고 있지만 이에 대한 정확한 인식 및 관련 운영활동에 대해서는 다소 부재한 것으로 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 이에 대한 탐색적 연구를 진행하기 위하여 큰 연구문제인 '코워킹에 대한 인식 및 사례와 코워킹스페이스 수용'과 작은 연구문제 '코워킹스페이스 운영활동'를 주제로 부산지역의 1인 창조기업 비즈니스센터를 중심으로 현장조사와 매니저 심층인터뷰를 실시하였다. 결과를 종합해보면 먼저 쿤 연구문제에 대한 분석결과는 코워킹에 대한 인식과 사례가 있었지만 성과를 위해 매니저가 인위적으로 진행한 것이 대부분이었고, 코워킹스페이스는 교류공간으로 중요하게 인식하고는 있었지만 사무기기가 지원되는 공용 공간 수준으로 활용되고 있었다. 작은 문제에 대한 분석결과에서는 '공간 및 인테리어', '제휴 및 파트너쉽', '커뮤니티 및 커뮤니케이션'에 대한 인식과 활동이 낮게 나타났는데 이에 대한 개선방안을 우수사례를 통해 제시하였다. 본 연구는 현장방문 및 심층인터뷰를 통해 정성적으로 이루어져 정량적인 분석에서 파악할 수 없는 의견까지 수집하고 분석하여 실제적으로 코워킹스페이스를 수용하고자 하는 이에게 시사점을 제시하고 있다는 점에서 의미가 있다.

Recently, Co-working that is a new trend of working and Co-working Space that create Co-working are increasing rapidly around the centers to support start-up such as one-person creative companies. However, the business centers located outside Seoul are not enough to recognize knowledge and skill for operating Co-working Space. Therefore, this study selects the big research issue which is "The recognition and case of co-working & application to co-working space" and the small research issue that is "Co-working Space operation activities" for qualitative research by using in-depth interview to managers of one-person creative company business centers. As a result, on the perspective of the big research issues, they understood Co-working concept, but the Co-working case was made by manager's effort without voluntary participation of the users. Co-working Space is important to recognize as a space for interaction and exchange information but was used only as a sharing space. And on the perspective of the small research issues, 'Space & Interior', 'Alliance and Partnership' and 'Community and Communication' show low awareness and activities. So, we suggest improvement plans through the case of best practices. This study is valuable, it could be a help to adapt and improve to Co-working Space in one-person creative company business center for creation of performance by Co-working.

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