DOI QR코드

DOI QR Code

m-shaper: 음악적 형태 생성을 위한 스케치 드로잉 시스템

m-shaper: A Sketch Drawing System for Musical Shape Generation

  • 권두영 (한독미디어대학원대학교 뉴미디어학부)
  • Kwon, Doo-Young (Department of New Media, Korean German Institute of Technology)
  • 투고 : 2014.09.05
  • 심사 : 2015.02.12
  • 발행 : 2015.02.28

초록

본 논문은 음악적 형태 생성을 위한 스케치 드로잉 시스템, 엠쉐이퍼 (이하 m-shaper)를 제안한다. 간단한 스케치 드로잉을 통해 사용자들은 컴퓨터로 바로 연주가 가능한 음악적 형태를 구성할 수 있다. m-shaper는 드로잉 특징을 규정하는 변수를 획득하고 이를 이용하여 음표와 형태를 제작한다. 타블렛을 이용하여 4가지 스케치 움직임 정보, 압력, 회전각도, 기울기 각도, 속도 정보를 감지한다. 형태를 구성하는 각각의 점은 악기 종류, 음길이, 음높낮이, 옥타브를 표현하는 특정음표에 매핑된다. 현재 m-shaper 시스템은 디자인 초기단계를 지원하는 컴퓨터 연산도구로 개발되었다. 디자이너는 음악적 영감을 받으며 기하학적인 스케치를 그리고 개념 형태를 탐색할 수 있다. 디자이너들은 관련 제어값을 조절하면서 결과물을 조절하고 스케치 드로잉을 변형할 수 있다.

This paper proposes a sketch drawing system called m-shaper for musical shape generation. Through simple sketch drawing, users can generate musical shape configuration which can be played by a computer. One key ingredient of the process is a unique concept for the interactive musical shape generation that combines shape and sound based on the designers' manual inputs. m-shaper captures the numerical values of drawing characteristics and determines how the musical notes and shapes can be generated. Using a tablet, four sketch movements are captured such as pressure, tilt, rotation and speed. Each point of a shape corresponds to a certain musical note that represents a type of instrument, duration, pitch, and octave. The current m-shaper has been developed as a computational tool for supporting the schematic design process. Designers in m-shaper draw geometric sketches with a musical inspiration and explore possible conceptual forms. They also can control the parameters for results and transform their sketch drawing.

키워드

참고문헌

  1. D. M. Herbert, Architectural Study Drawings, Van Nostrand Reinhold, New York, 1993
  2. I. Fraser, and R. Henmi, Envisioning Architecture, An Analysis of Drawing, Van Nostrand Reinhold, New York, 1993.
  3. M. D. Gross, "FormWriter: A Little Programming Language for Generating Three-Dimensional Form Algorithmically". Computer Aided Architectural Design Futures Kluwer Academic Publishers, 2001.
  4. H. Koch, Jelena. Kandinsky. New York: Rizzoli, 1993.
  5. G. Stiny, Ice-ray: a note on Chinese lattice designs, Environment and Planning B 4: 89-98, 1977. DOI: http://dx.doi.org/10.1068/b040089
  6. M. A. Tapia, GEdit, A Visual Implementation of a Shape Grammar, System and Planning B: Planning and Design, vol. 26, pp. 59-73, 1999. DOI: http://dx.doi.org/10.1068/b260059
  7. A. Pryer, graphic notation, The Oxford Companion to Music. Ed. Alison Latham. Oxford Music Online. 12 Apr. 2011
  8. J. Cage, Notations. New York: Something Else Press, 1969.
  9. solitude, http://at.or.at/hans/solitude
  10. B. Bongers, and Y. Harris, "A structured instrument design approach: the video-organ", in Proceedings of the 2002 conference on New interfaces for musical expression. National University of Singapore: Dublin, Ireland, 2002.
  11. D. Y. Kwon, M. D. Gross, E. Y. Do, "ArchiDNA: An Interactive System for Creating 2D and 3D Conceptual Drawings in Architectural Design", Journal of Computer Aided Design, Elsevier, Volume 41, Issue 3, March, p. 159-172, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cad.2008.07.007
  12. Autodesys FormZ,http://www.formz.comhttp://www.formz.com