참고문헌
- 김재빈, 정정인 (2010). 초등학교 교사의 과학 수업 비평 관점에 관한 연구. 한국과학교육학회지 30(8), 1084-1096.(Kim, J.B. & Jung, J.I. (2010). A Study on the Critical Viewpoint of Elementary School Teachers for Science Class, Journal of Korea Assoc. Sci. Edu. 30(8), 1084-1096.)
- 나귀수 (2008). 초등학교 예비교사들의 수학 수업 관점에 대한 연구-예비교사들의 수업 논평 비교를 중심으로. 학교수학 10(2), 279-296.(Na, G.S. (2008). Examining the prospective elementary teachers' perspectives on mathematics class - Focused on the comparison of the comments on the mathematics class, School Mathematics 10(2), 279-296.)
- 나귀수 (2009). 초등학교 교사의 수업 비평의 특징에 대한 연구. 학교수학 11(4), 583-605.(Na, G.S. (2009). A study on the characteristics of mathematics class-criticism by elementary teacher, School Mathematics 11(4)), 583-605.)
- 방정숙 (2012). 초등학교 수학 수업 어떻게 분석할 것인가?-수학 수업 평가 기준의 활용 사례. 초등교과교육연구 15(0), 109-140.(Bang, J. (2012). How do we analyze elementary math instruction? Elementary Subject Matter Education Research 15(0), 109-140.)
- 엄훈 (2010). 수업 비평 개념에 대한 대안적 탐색. 교육과정평가연구 13(2), 79-101.(Um, H. (2010). Inquiry on the concept of class criticism, The Journal of Curriculum and Evaluation 13(2), 79-101.)
- 이혁규 (2008). 수업, 비평의 눈으로 읽다. 서울: 우리교육(Lee, H.G. (2008). Read classes with eyes of criticism, Seoul: Woorigyoyuk.)
- 이혁규, 김향정, 조용훈, 이선경 (2013). 예비교사와 경력교사의 수업 비평의 특징 비교. 수업 전문성 연구 가로지르기-교과별 수업 역량 강화 III- 학술대회 자료집, 115-126. 청주: 청주교육대학교.(Lee, H., Kim, H., Cho, Y., & Lww, S. (2013). A study on the characteristics of pre-service and in-service teachers' lesson critiques. Proceeding of research conference of CNUE Education and Research Institute, 115-126.)
- 정재찬 (2006). 국어 수업비평론, 국어교육학연구 25, 389-420.(Jung, J. (2006). Action research as a criticism of Korean teaching in the classroom, Korean Language Education Research 25, 389-420.)
- 정한호 (2013). 수업비평문에 드러난 예비교사의 수업을 바라보는 안목 탐색. 교육방법연구 25(2), 339-372.(Jung, H.H. (2013). An analysis of pre-service teachers' perspective on classroom instruction in critical essays, Educational Methodology Studies 25(2), 339-372.)
- 조남두, 장옥선, 구영회, 문점애, 이상복, 감구진, 백경원, 곽주철 (2011). 수업을 꿰뚫어 보는 힘! 수업 분석. 서울: 상상채널.(Ch, N., Jang, O., Ku, Y., Moon, J., Lee, S., Gam, G., Baek, K., & Gwak, K. (2011). Power of looking through classes, Seoul: Sangsang Channel.)
- 천호성 (2008). 교실 수업의 혁신과 지원을 위한 수업 분석의 방법과 실제. 서울: 학지사.(Chun, H.S. (2008). Method and practice of class analysis to innovating and supporting instruction, Seoul: Hakjisa.)
- 최은아 (2012). 초등 예비교사의 음악 수업 비평관점에 관한 연구. 한국교원교육연구 25(3), 173-194.(Choi, E.A. (2013). A Study on the Critical Viewpoint of Pre-service Elementary Teachers for Music Class. Journal of Korean teacher education 25(3), 173-194.)
- Corey, D. L., Peterson, B. E., Lewis, B. M., & Bukarau, J. (2010). Are there any place that students use their heads? Principles of high-quality Japanese mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education 41(5). 438-478.
- Hiebert, J., Carpenter, T. P., Fennema, E., Fuson, K. C., Wearne, D., & Murray, H. (1997). Making sense: Teaching and learning mathematics with understanding, Portsmouth, NH: Heinemann.
피인용 문헌
- 예비교사와 경력교사의 과학 수업 관점 비교 vol.36, pp.1, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2017.36.1.095
- Exploring Prospective Elementary Teachers’ Ability to Notice vol.28, pp.4, 2015, https://doi.org/10.29275/jerm.2018.11.28.4.417