DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Collaborative Activity for Young Children in Terms of Early Childhood Teachers' Belief on Constructivism

유아교사의 구성주의 교육 신념에 따른 유아 협동 활동에 대한 관심도 및 실천수준

  • Received : 2014.12.14
  • Accepted : 2015.02.03
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study was to survey collaborate learning in early childhood settings in Korea. Specifically, the study examined whether the realities of and the teachers' perception on collaborative learning would differ in terms of the teachers' belief on constructivism. To achieve this purpose, 210 teachers of kindergartens and daycare centers in Busan completed a questionnaire developed by the authors. The teachers' belief on constructivism was rated as high, medium, and low. The ${\chi}^2$-test, one-way analysis of variance, and the Scheffe test were used to analyze the teachers' interest on and practice level of collaborate learning. As a result of this analysis, the authors observed several significant differences in the realities of and the teachers' perception on collaborative learning in terms of the teachers' belief on constructivism. We discussed the results and provided practical implications for teacher training.

본 연구는 유아교사들이 인식하는 구성주의 교육 신념에 따라 유아 협동 활동에 대한 관심도와 실태가 상이한지를 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상은 부산광역시 소재 유아교육기관에 근무하는 담임교사 210명이었으며, 이들을 대상으로 구성주의 교육신념을 측정하고 유아 협동 활동에 대한 관심도 및 실천수준을 조사하였다. 교사의 구성주의 신념에 따른 관심도 및 실천수준을 알아보기 위해 구성주의 신념 점수를 상, 중, 하로 구분한 후, ${\chi}^2$검증, 일원변량분석(ANOVA), Scheff$\acute{e}$ 검증을 실시하였다. 분석 결과, 구성주의 교육 신념이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 유아 협동 활동에 대한 관심도와 실천 수준이 높은 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 유아 협동 활동에 관한 체계적인 교사교육은 물론 교사들의 구성주의 교육신념을 형성 강화시키는 것이 유아교육현장에서의 유아 협동 활동을 활성화시킬 수 있는 하나의 방편이 될 수 있음을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 강상 (2013). 성격유형별 소집단 협동학습이 유아의 과학활동에 미치는 효과. 한국보육지원학회지, 9(1), 201-220.
  2. 강인애 (1997). 왜 구성주의인가?-정보화 시대화 학습자 중심의 교육환경-. 서울: 문음사.
  3. 교육과학기술부 (2013). 3-5세 연령별 누리과정의 구성 방향. 서울: 교육과학기술부.
  4. 교육인적자원부 (2007). 유아의 사회성 발달을 돕는 협동 활동 프로그램. 서울: 교육인적자원부.
  5. 권영례, 이경진, 신옥자 (2011). 협동학습활동이 유아 기하 학습에 미치는 영향. 아동연구, 21(2), 71-85. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.2.71
  6. 김랑, 심숙영 (2013). 구성주의 대한 유아교사 신념을 통한 교사개인특성변인, ICT 교수효능감, ICT 불안감과의 관련성 분석. 아동교육, 22(1), 143-161.
  7. 김수영 (1992). 유치원 교사의 교육신념과 교수행위에 관한 연구-대구지역을 중심으로- 이화여자 대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 김영실 (2009). 유아교사의 구성주의적 교육신념, 과학교수 효능감과 과학교수 적극성과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김영옥 (2000). 유아의 협동작업을 위한 교수-학습 모형 연구: 대안적 학습형태의 설계. 유아교육연구, 20(2), 201-222.
  10. 김종욱, 남정권 (2013). 교사들의 협동학습에 대한 태도 및 인식에 관한 연구. 實科敎育硏究, 19(4), 319-339.
  11. 김효창 (2013). 혼자서 완성하는 통계분석. 서울: 학지사.
  12. 나희주 (1998). 미술 공동작업이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 박주현 (2011). 보육시설 유형에 따른 교사의 구성주의 교육신념과 교수실제에 관한 연구-공동 육아를 중심으로-. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 변영계, 김광휘 (1999). 협동학습의 이론과 실제. 서울: 학지사.
  15. 서영미 (2012). 유아교사의 구성주의 교육신념 및 실제의 수준에 따른 유아의 친사회적 행동 및 대인문제해결사고. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 송응식 (2005). 유아의 협동학습 모형의 탐색에 관한 연구. 제주관광대학논문집, 10, 111-128.
  17. 양미영 (2013). 유아교사의 전문성 인식이 구성주의 교육신념 및 교수실제에 미치는 영향. 부경대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 오선영, 강병재(2002). 유아교사의 교육신념에 따른 역할 중요성에 대한 인식과 역할수행간의 차이. 열린유아교육연구, 7(2), 155-184.
  19. 이나영, 김영옥, 박형신 (2008). 유아 협동 활동에 대한 교사의 인식 및 실태. 미래유아교육학회지. 15(2), 225-255.
  20. 이상우 (2009). 살아있는 협동학습. 서울: 시그마프레스.
  21. 이은정 (2008). 구성주의 교사와 비구성주의 교사에 따른 유아의 정서지능과 친사회적 행동. 한국영유아보육학, 54, 209-227.
  22. 이혜은, 황해익 (2008). 구성주의에 기초한 유치원 교육과정과 초등학교 교육과정의 비교 및 연계성 탐색 -탐구생활영역과 수학 및 슬기로운 생활 교육과정을 중심으로-. 열린유아교육연구, 13(1), 23-53.
  23. 임은정 (2007). 유아교사효과 관련 변인 분석: 구성주의적 관점을 중심으로. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 정문성, 김동일 (1998). 열린교육을 위한 협동학습의 이론과 실제. 서울: 형성출판사.
  25. 지성애, 김치곤 (2011). 예비 유아교사의 과학교수 효능감, 과학적 태도와 구성주의 교육신념 간의 관계. 유아교육학논집, 15(1), 277-300.
  26. 현윤희 (2013). 구성주의 관점을 가진 유치원 교사의 유아과학교육 실제. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 홍순옥, 정수금 (2003). 협동 미술활동이 유아의 사회.정서적 발달에 미치는 영향. 유아교육론총, 12, 1-16.
  28. 홍정배 (2012). 구성주의 대한 유아교사의 신념과 실제에 대한 교사 개인변인분석. 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위논문.
  29. Battistch, V., & Watson, M. (2003). Fostering social development in preschool and early elementary grades through cooperative classroom activities. In R. M Gillies & A. F. Ashman (Eds.), Cooperative learning: The social and intellectual outcomes of learning in groups (pp. 19-35). NY: Routledge Falmer.
  30. Charlesworth, R., Hart, C. H., Burts, D. C., Thomasson, R. H., Mosley, J., & Fleege, P. (1993). Measuring developmentally appropriateness of kindergarten teachers' beliefs and practives. Early Childhood Research Quarterly, 8(3), 255-276. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80067-5
  31. Czerniak, C. M., & Lump, A. T. (1996). Relationship between teachers' beliefs and science education reform. Journal of Science Teacher Education, 7(4), 247-266. https://doi.org/10.1007/BF00058659
  32. Dewey, J. (1916). Democracy and education. NY: Macmillan.
  33. Dillenbourg, P. (1999). What do you mean by collaborative learning?. In P. Dillenbourg (Ed), Collaborative-learning: Cognitive and computational Approaches. (pp. 1-19). Oxford: Elsevier.
  34. Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (1992). Constructivism and the technology of instruction: A conversation. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  35. Ernest, P. (1995). The one and the many. In L. Steffe & J. Gale (Eds.), Constructivism in education (pp 459-486). NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  36. Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: A psychological theory of learning. In C. T. Fosnot (Ed.), Constructivism: Theory, perspectives, and practice (pp. 8-33). New York: Teachers College Press.
  37. Fosnot, C. T., Gould, J. S., Greene, M., Julyan, C., Lester, J. B., & Schifter, D., et al. (2006). Constructivism theory, perspectives, and practive, 구성주의 이론, 관점, 그리고 실제 (조부경, 김효남, 백성혜, 김정준 옮김). 서울: 양서원(원판 2001)
  38. Gauvain, M., & Rogoff, B. (1989). Collaborative problem solving and children's planing skills. Developmental Psychology, 25(1), 139-151. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.1.139
  39. Honebein, P. C. (1996). Seven goals for the design of constructivist learning environments. In B Wilson (Ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design. (pp. 17-24). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  40. Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (2012). Joining together: Group theory and group skills (11th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Pearson.
  41. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1994). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  42. Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. (2001). Cooperative Learning in the Classroom, 학생들과 함께하는 협동학습(추병완 옮김). 서울: 백의(원판 1994).
  43. Jollife, W. (2007). Cooperative learning in the classroom: Putting it into practice. London: Paul Chapman Publishing.
  44. Jonassen, D. (1991). Evaluating constructivist leaning. Educational Technology, 36(9), 28-33.
  45. Kagan, S. (1999). Cooperative Learning, 협동학습(기독초등학교 협동학습 연구모임 옮김). 서울: 디모델(원판 1998).
  46. Katz, L. G., & Chard, C. S. (1989). Engaging children's mind: The project approach. Norwood, NJ : Ablex.
  47. King, N. (2007). Developing imagination, creativity, and literacy through collaborative story making: A way of knowing. Havard Educational Review, 77(2), 204-227.
  48. Kutnicka, P., Ota, C., & Berdondinib, L. (2008). Improving the effects of group working in classrooms with young school-aged children: Facilitating attainment, interaction and classroom activity. Learning and Instruction, 18(1), 83-95. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.12.002
  49. Kuykendall, J. (1993). "Please," "Thank you," "You're welcome": Teacher language can positively impact prosocial development. Day Care and Early Education 21(1), 30-32.
  50. Lumpe, A. T., Haney, J. J., & Czernaik, C. M. (1998). Science teacher beliefs and intentions regarding the use of cooperative learning. School Science and Mathematics, 98(3), 123-135. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17405.x
  51. Marril, M. D. (1991). Constructivism and instructional design. Educational Technology, 31(5), 45-53.
  52. Mayer, R. (1985). Recent research on teacher beliefs and its use in the improvement of instruction. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research. Association.
  53. Robinson, H., & Schwartz, S. L. (1982). Designing curriculum for early childhood. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  54. Saracho, O. N. (1989). An analytic scheme to compare the early childhood teachers' classroom behaviors and environment. Early Child Development and Care, 49(1), 37-55. https://doi.org/10.1080/0300443890480104a
  55. Slavin, R. E. (1983). Cooperative learning. NY: Longman.
  56. Spodek, B. (1987). Thought processes underlying preschool teachers' classroom decisions. Early Child Development and Care, 29(2), 197-208. https://doi.org/10.1080/0300443870290207
  57. Summers, J. J. (2006). Effects of collaborative learning in math on sixth graders' individual goal orientations from a socio constructivist perspective. The Elementary School Journal, 106(3), 273-290. https://doi.org/10.1086/501487
  58. Tolmie, A. K., Topping, K. J., Christie, D., Donaldson, C., Howe, C., Jessiman, E., Livingston, K., & Thurston, A. (2010). Social effects of collaborative learning in primary schools. Learning and Instruction, 20(3), 177-191. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.01.005
  59. Vermette, P., Harper, L., & DiMillo, S. (2004). Cooperative and collaborative learning with 4-8 year olds: How does research support teachers' practice?. Journal of Instructional Psychology, 31(2), 130-134.
  60. Wordsworth, B. J. (1996). Piaget's theory of cognitive and affective development: Foundations of constructivism (5th ed.). White Plains, NJ: Longman.
  61. Yonemura, M. (1979). Teacher talk. Childhood Education, 55(3), 152-153. https://doi.org/10.1080/00094056.1979.10520298