Whither the University-Industry Collaboration Faculty System? : Realities and Alternatives

산학협력 매개 주체로서 산학협력중점교수 제도의 운영 실태와 제도 개선 방향

  • Heo, Sun-Young (The Institute for University-Industry Collaboration Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Jang, Hoo-Eun (The Institute for University-Industry Collaboration Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Lee, Jong-Ho (Department of Geography Education, Gyeongsang National University & The Institute for University-Industry Collaboration Policy)
  • 허선영 (경상대학교 산학협력정책연구소) ;
  • 장후은 (경상대학교 산학협력정책연구소) ;
  • 이종호 (경상대학교 사범대학 지리교육과/산학협력정책연구소)
  • Received : 2015.10.26
  • Accepted : 2015.11.18
  • Published : 2015.11.30

Abstract

According to the influence of the LINC project initiated by the Ministry of Education, Science and Technology in 2011, the number of 'University-Industry Collaboration Faculty' has been sharply increased for the last five years. It is viewed that university-industry collaboration faculty have played a prime role for promoting the university-industry collaboration. However, there is a potential threat that about 70 per cents of total expense needed for maintaining the university-industry collaboration faculty system are dependent upon finances of the LINC project. There is a concern that the university-industry collaboration faculty system will be disappeared, if a university or college fails to be selected in the LINC project or the government decides to suspend the LINC project. In order to grasp the realities and policy alternatives on the university-industry collaboration faculty system, this paper conducts a literature survey, a questionnaire survey, the in-depth interviews with experts and the persons concerned. Based on the results of the survey, we suggest policy implications in terms of legal, financial and structural dimensions.

2011년부터 시행된 교육과학기술부의 LINC 사업을 통해 산학협력중점교수 제도가 처음 도입된 이후, 산학협력중점교수의 수는 가파르게 증가하였고, 산학협력 활동의 매개 주체로서 산학협력중점교수가 중요한 역할을 수행하고 있는 것으로 평가되고 있다. 그러나 산학협력중점교수 제도 운영에 필요한 인건비의 70%를 LINC 사업비에 의존하고 있는 프로젝트 사업의 특성상 LINC 사업에서 중도 탈락하거나 LINC 사업이 종료된 후에도 산학협력중점교수 제도가 존속할 수 있을지 의문이 제기되고 있는 상황이다. 이에 본 연구에서는 문헌고찰을 비롯해 산학협력중점교수 제도를 운영하고 있는 대학들을 대상으로 한 설문조사 및 전문가 심층면담조사 결과를 토대로 산학협력중점교수의 실태 및 문제점을 파악하였다. 그리고 이를 바탕으로 제도 개선방안을 법 제도적, 재정적, 구조적인 측면에서 제시하였다.

Keywords