The Analysis of Similarity in Image and Selection Factor Recognition for Spa Touristy Places in Chungcheong Area

충청지역 온천관광지 이미지 유사성 및 선택요인 인식도 분석

  • Kim, Si Joong (The Graduated School of Hospitality & Culinary, Woosong University)
  • 김시중 (우송대학교 Hospitality & Culinary대학원)
  • Received : 2015.07.18
  • Accepted : 2015.08.15
  • Published : 2015.08.31

Abstract

This study deals with six spa touristy places to analyze the similarity in image and selection factor recognition through multidimensional scaling method. The result is as following. First, as a result of analysis in the similarity in Image of the 6 touristy Spa places, each "Asan and Onyang" and "Suanbo and Ducksan" form different similar image groups. However, Yoosung does not share the similarity in Image that other Spa places own. Second, as a result of analysis of selection factors in the six touristy spa places, it is found out that there is no big difference in selection factors such as 'spa facility', 'a fee to use', and 'quality of service' in the six spa places. Yet, Onyang, Yoosung, Ducksan, and Suanbo spa reflect high selection factor as 'a recognized spa place' different from Asan and Dogo where the reflection of selection factor is low. Onyang, Yoosung, and Dogo regions reflect high selection factor as a 'Touristy destination' while Asan reflects low selection factor.

본 연구는 충청지역 6개 온천관광지(유성, 온양, 도고, 수안보, 아산, 덕산)를 대상으로 이미지 유사성 및 선택요인 인식도를 다차원척도법을 활용하여 분석함에 목적이 있었다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 온천관광지의 이미지 유사성 분석 결과, "아산과 온양" 그리고 "수안보와 덕산"이 각각 다른 유사한 이미지 그룹을 형성하고 있다. 그러나 유성은 다른 온천관광지와 다른 이미지를 갖고 있다. 둘째, 온천관광지 선택요인 인식도 분석 결과, 선택요인 '온천시설', '이용비용 및 '서비스질'은 분석대상 6개 온천에서 인식도에서는 큰 차이가 없으나, '온천명소'는 온양, 유성, 덕산 및 수안보 온천에서 선택요인 반영도가 높으나 아산과 도고는 반영도가 낮게 나타났다. 선택요인 '관광명소'는 온양, 유성 및 도고 지역의 속성 반영도가 높으나 아산은 낮은 것으로 분석되었다.

Keywords