참고문헌
- 교육부 (2015). 초등학교 교사용 지도서 수학 5-2. 서울 :(주)천재교육.
- 김경희 (2010). 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구(TIMSS 2011) 예비검사 시행보고서. 서울 : 한국교육과정평가원.
- 김민경 (2010). 수학적 모델링: 초등수학 중심으로. 서울: 교우사.
- 김수미 (1993). 중등학교에서의 수학적 모델링에 대한 고찰. 서울대학교 석사학위논문.
- 박경미 (2004). 학업 성취도 국제 비교 연구에 나타난 우리나라 학생들의 수학 성취도 심층 분석. 수학교육학연구, 14(4), 87-401.
- 박은주 (2013). 초등수학에서 실생활 문제해결을 위한 모델링 과정 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위 논문,
- 신은주 (2005). 모델링 활동 사례분석 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.
- 오영열 (2013). 초등수학에서 수학적 모델링 적용 필요성에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 483-501.
- 이지영 (2013). 초등학생의 수학적 모델링 적용과정에서 나타나는 정당화와 의사소통에 관한 연구 : 5학년 수와 연산을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.
- 정인수 (2011). 수학적 모델링 학습이 문장제 해결에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문.
- 조시오 (2010). 여자 고등학교 학생의 학습양식과 수학적 성향, 수학불안 요인, 수학성취와의 관계. 원광대학교 박사학위논문.
- 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학교육 평가 체제 연구(III). 한국교육개발원.
- 한국교육과정평가원 (2004). PISA 2003 결과 분석 연구 : 수학적 소양, 읽기 소양, 과학적 소양 수준 및 배경변인 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-2-1.
- 한국교육과정평가원 (2013). OECD 국제 학업성취도 평가 연구 : PISA 2012 결과 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2013-6-1.
- Blum, W. et al. (Eds) (1989). Application and modeling in learning and mathematics. Chichester, UK: Ellis Horwood.
- Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modeling, applications, and links to other subjects-state, trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22, 37-68. https://doi.org/10.1007/BF00302716
- Boaler, J. (2001). Mathematical modeling and new theories of learning. Teaching Mathematics and its Applications, 20(3), 121-128. https://doi.org/10.1093/teamat/20.3.121
- Doerr, H. M., & English, L. D. (2003). A modeling perspective on students mathematical reasoning about data. Journal for Research in Mathematics Education, 34(2), 110-136. https://doi.org/10.2307/30034902
- English, L. D. (2003). Reconciling theory, research, and practice: A models and modelling perspective. Educational studies in Mathematics, 54, 225-248. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000006167.14146.7b
- English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school: Childrens construction of a consumer guide. Educational Studies in Mathematics, 63, 303-323. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9013-1
- English, L. D., & Watters, J. J. (2005). Mathematical modeling in the early school years. Mathematics Education Research Journal, 16(3), 58-79. https://doi.org/10.1007/BF03217401
- Godbold, L. (1998). Why modeling matters. In NCTM(Eds.), The nature and role of algebra in the K-14 curriculum proceedings of a national symposium May 27 and 28, 1997 (pp. 67-68). Washington, D.C.: National Academy Press.
- Gravemeijer, K. (2002). Preamble: from model to modeling. In K. Gravemeijer, R. Lehrer, B. van Oers, & L. Verschaffel (Eds.), Symbolizing, modeling and tool use in mathematics education (pp. 7-22). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Lesh, R., & Doerr, H. M. (2000). Symbolizing, communication, and, mathematization: key components of models and modeling. In P. Cobb, E. Yackel, & K. McClain(Eds.), Symbolizing and communication in mathematics classrooms: Perspectives on discourses, tools, and instructional design (pp. 361-384). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Lesh, R., & Doerr, H. M. (2003). Beyond constructivism-models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- National Council of Teachers of Mathematics. (1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum. Reston, VA: NCTM.
- National Council of Teachers of Mathematics. (1996). Mathematical modeling in the secondary school curriculum (3rd ed.). Reston, VA: NCTM.
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: NCTM. 류회찬 외 공역 (2004). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
- Open university (1990). Some approaches to modelling. In D. Blane, & M. Evans(Eds.), Mathematical modeling for the senior years (pp.43-55). Parkville, The Australia: Acacia Press.
- Swetz, F. (1991). Implementing the standards: Incorporating mathematical modeling into the curriculum. Mathematics Teacher, 84(5), 358-365.