References
- Nacce & CAS (2014). Computing in the national curriculum: a guide for secondary teachers. 2015. 7. 14일 검색 http://www.computingatschool.org.uk/data/uploads/cas_secondary.pdf
- Tucker, A. et al. (2006). A Model Curriculum for K-12 Computer Science: New York, CSTA.
- 김경훈 외 (2015). 정보과 교육과정 시안 개발 연구. 한국교육과정평가원. 연구보고 CRC 2015-17
- 김영애 외 (2015). 소프트웨어 교육 운영 지침 개발 연구. 한국교육학술정보원. 연구보고 CR 2015-3
- 김수환, 채정병 (2014). 교육용 프로그래밍 언어의 동향 분석 및 교수-학습 사례. 한국 교육학술정보원. 연구자료 RM 2014-12
- 김수환, 이원규, 김현철 (2009). 개정된 정보 교육과정에서 교육용프로그래밍언어의 교육적 적용방안. 컴퓨터교육학회논문지, 12(2), 23-31.
- Sylvia Libow Martinez & Gary Stager. (2013) Invent to learn : making, tinkering, and engineering in the classroom. Torrance, Calif. : Constructing Modern Knowledge Press
- 장혜선, 최숙경, 전수진, 염용철, 이원규 (2007). 에러 피드백 기반의 초보자를 위한 프로그래밍 학습 지원 시스템. 한국컴퓨터교육학회논문지, 10(6). 1-10.
- Brennan, K., & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Paper presented at annual American Educational Research Association meeting, Vancouver, BC, Canada.
- 최정원, 이영준 (2014). 프로그래밍 학습에서 학습자의 어려움 분석. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 17(5), 89-98.
- 스크래치 위키 2015. 8. 24일 검색 http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/Scratch_Wiki_Home
- Kirkov, R., & Agre, G. (2010). Source Code Analysis -An Overview. BULGARIAN ACADEMY OF SCIENCES CYBERNETICS AND INFORMATION TECHNOLOGIES, 10(2), 60-77.
- Scrape. 2015. 8. 14일 검색 http://happyanalyzing.com/downloads/scrapeLocal
- Drscratch. 2015. 8. 14일 검색 http://drscratch.programamos.es/
- Martin, T., & Fields, D. (2014). Macro data for micro learning: Developing FUN! for Automated Assessment of Computational Thinking in Scratch. Poster presented at the 2014 Cyberlearning Summit, Madison, WI.
- Nielsen J. "Ten Usability Heuristics" USEIT.com, 1994. http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html
- Nielsen J. (1994). "how to conduct a Heuristic Evaluation" USEIT.com, http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html
- Pane, J. F. & Myers, B. A. (1996). Usability Issue in the Design of Novice Programming Systems. Technical Report, Carnegie Mellon University.
- 스크래치 블록 종류 2015. 8. 25일 검색 http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/Blocks#Block_Shapes
- 장진철, 이슬기, 정석환, 정치훈, 윤완철 (2014). WeStudy : 집단지성 기반 학습자료 북마킹 서비스 구현 및 사용성 평가. 한국지 능정보시스템학회 춘계학술대회 논문집, 257-263.
- 서영석 (2007). 웹기반 학습 사이트 사용성 평가 도구 개발. 박사학위논문, 한양대학교 대학원
- 김수환 (2015). Computational Thinking 역량에 대한 학습자 평가를 위한 스크래치 코드 분석. 한국컴퓨터교육학회논문지, 18(6). 25-34.