Abstract
Recently government has distributed precautionary measure and response procedures for smishing(SMS phishing), pharming, phishing, memory hacking and intensified Electronic Financial Transaction Act because of the sharp increase of electronic bank frauds. However, the methods of electronic bank frauds also developed and changed accordingly so much it becomes hard to cope with them. In contrast to earlier voice phishing targeted randomizing object, these new methods find out the personal information of targets and analyze them in detail making a big data base. And they are progressed into new kind of electronic bank frauds using those analyzed informations for voice phishing. This study analyze the attack method of voice phishing blended with the Big Data of personal informations and suggests response procedures for electronic bank frauds increasingly developed. Using the method to save meaningless data in a memory, attackers cannot deduct accurate information and try voice phishing properly even though they obtain personal information based on the Big Data. This study analyze newly developed social technologic attacks and suggests response procedures for them.
최근 전자금융사기가 급증하여 정부에서 스미싱, 파밍, 피싱, 메모리 해킹에 대한 예방법, 대처 요령을 배포하고 전자금융거래법을 강화하였다. 이에 따라 전자금융사기 방법 또한 진화하고 대처하기 어렵게 변하고 있다. 과거의 무작위 대상로 보이스피싱이 아닌 공격 대상의 개인 정보를 알아내서, 공격대상의 개인정보를 빅데이터로 만들어 치밀하게 분석한다. 분석한 정보를 토대로 보이스피싱을 하는 신종 전자금융사기로 진화하였다. 빅데이터화된 개인정보를 융합한 보이스피싱의 공격 방법을 분석하고 앞으로 점점 더 진화하고 있는 전자금융사기의 대응방안을 제안한다. 메모리에 의미 없는 데이터를 저장하는 방법으로 공격자는 빅데이터 기반으로 개인정보를 획득한다해도 정확한 정보를 도출 시킬 수 없으며 보이스피싱 또한 제대로 할 수 없게 된다. 본 논문에서 새로운 사회공학적 공격을 알아보고 그에 따른 대응방안을 제안한다.