Investigation about the Context in which the Effects of Entertainment-education Program May Reduce -Focused on Persuasion Knowledge and Pre-attitude

교육적 오락물의 설득효과 감소요인에 대한 탐색적 연구 -설득지식과 사전태도의 영향을 중심으로

  • Kim, In-Sung (School of Media & Communication, Chung-Ang University) ;
  • Lee, Seung-Jo (School of Media & Communication, Chung-Ang University)
  • 김인성 (중앙대학교 미디어커뮤니케이션학부) ;
  • 이승조 (중앙대학교 미디어커뮤니케이션학부)
  • Received : 2014.08.18
  • Accepted : 2015.01.12
  • Published : 2015.02.15

Abstract

The purpose of this research is to examine the impacts of persuasion knowledge and pre-attitude on responses to a persuasive entertainment education program. Persuasion knowledge model was adopted as the theoretical frame and information about the sensational identity of entertainment program was used to activate audience's persuasion knowledge(i.e. resistance). Pre-attitude was measured by the degree of concern about the persuasion topic. The experiment was designed by persuasion knowledge(2) ${\times}$ pre-attitude(2) and participants were randomly assigned in one of the conditions and rated their attitude for the persuasion topic. The implicit measure for attitude was included in addition to the explicit measures in order to reveal unconscious attitudinal changes. The results showed that the allegedly effective entertainment-education can confront the resistance of the audience in some contexts. A significant interaction of knowledge ${\times}$ pre-attitude was found in the result of the implicit attitude. The individuals with high concern about the persuasion topic, compared to those with low concern, were more influenced by the entertainment program and also persuasion knowledge. The interaction was not significant on the explicit attitude, which may present the usefulness of the implicit measure in entertainment-education research.

본 연구는 교육적-오락물의 효과에 미치는 설득지식과 사전태도의 영향을 조사하였다. 이론적으로 설득지식모형을 채택하였고, 오락 프로그램의 선정성을 지적하는 내용을 미리 보여주어 참여자의 설득지식(저항)을 활성화시켰다. 사전태도는 설득주제에 대하여 얼마나 염려하고 있는가를 측정하였다. 연구는 실험으로 설계되었으며, 실험 참여자들은 설득지식(2) ${\times}$ 사전태도(2)의 조건들 중 하나에 임의로 배정되어, 교육적-오락물을 시청하고 그 내용에 얼마나 영향을 받았는지 평가하였다. 방법론적으로는 명시적 태도와 더불어 암묵적 태도를 측정하여 무의식적인 태도의 변화를 함께 알아보았다. 실험 결과는 효과가 뛰어난 것으로 알려진 교육적-오락물도 수용자의 저항에 부딪칠 수 있는 상황이 존재한다는 점을 보여 준다. 한편 암묵적 태도의 측정에서 설득지식 ${\times}$ 사전태도의 상호작용이 유의미한 것으로 나타났다. 설득주제에 대해 염려하는 정도가 높은 사람들은 낮은 사람들에 비해 교육적-오락물의 영향을 많이 받았지만 설득지식의 영향도 많이 받는 것으로 나타났다. 한편, 명시적 태도에서는 상호작용이 유의미하지 않아 교육적-오락물 연구에서 암묵적 태도 측정의 필요성이 논의되었다.

Keywords