DOI QR코드

DOI QR Code

Elementary mathematically gifted students' understanding of Pi

초등수학 영재교육 대상자의 원주율 개념에 대한 이해

  • Received : 2014.10.31
  • Accepted : 2015.01.29
  • Published : 2015.02.15

Abstract

The purpose of this study is to investigate the understanding of pi of elementary gifted students and explore improvement direction of teaching pi. The results of this study are as follows. First, students understood insufficiently the property of approximation, constancy and infinity of pi from the fixation on 'pi = 3.14'. They mixed pi up with the approximation of pi as well. Second, they had a inclination to understand pi as algebraic formula, circumference by diameter. Third, few students understood the property of constancy and infinity of pi deeply. Lastly, the discussion activity provided the chance of finding the idea of the property of approximation of pi. In conclusion, we proposed several methods which improve the teaching of pi at elementary school.

본 연구는 초등수학 영재교육 대상자들이 원주율 개념에 대해서 어떻게 이해하고 있는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 원주율 계산 방법의 역사 발달 단계를 토대로 세 가지 과제를 개발한 후 6학년 영재교육 대상자 12명을 대상으로 적용하여 그 반응을 분석하였다. 연구결과, 학생들은 '원주율 = 3.14'라는 사고의 고착화로 인하여 원주율의 개념, 근사성, 무한성을 제대로 이해하지 못하였으며, 원주율과 원주율의 근삿값을 혼동하는 오류를 보였다. 또한 학생들은 원주율을 '(원주) ${\div}$ (지름)'의 대수적인 식으로 이해하려는 성향이 강하였으며, 원주율의 상수성과 무한성을 깊이 있게 이해하고 있는 학생은 극히 적었다. 반면에 과제에 대한 토론 활동은 학생들이 원주율의 근사성에 대한 아이디어를 발견할 수 있는 기회를 제공하였다. 이상의 결과를 종합하여, 초등학교에서의 원주율 지도와 관련하여 원주율을 원의 지름을 단위길이로 원의 둘레를 측정하여 얻을 수 있는 값으로 도입할 것과 공학적 도구 등을 이용하여 직관적인 방법을 통해 이해하도록 할 것, 원주율 개념이 가지는 본질적인 의미를 이해할 수 있도록 다양한 상황을 통해 도입할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강문봉 (2001). 초등학교에서 ${\pi}$= 3.14 의 사용에 대하여, 과학교육논총, 13, 51-62. (Kang, N. B. (2001). On the using the pi(${\pi}$) in the elementary mathematics, The bulletin of science education, 13, 51-62.)
  2. 강완 (2001). 원의 넓이 공식에 대한 교수학적 변환 분석, 과학과 수학교육 논문집, 27, 37-68. (Kang, W. (2001). An analysis of didactic transpositions of area of a circle in elementary mathematics textbooks, J . research. sci. & math. edu., 27, 37-68.)
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학 6-1, 서울: 두산동아. (Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematics 6-1, Doosan Dongah.)
  4. 신대윤 (2009). 원주율${\pi}$를 3으로 했을 때 수학학습에 미치는 영향, 석사학위논문, 춘천교육대학교. (Shin, D. Y. (2009). A study on the influences on mathematics learning when ${\pi}$ is taught as 3, Master's Thesis, Chuncheon National University of Education.)
  5. 이경화 (1996). 교수학적 변환론의 이해, 대한수학교육학회 논문집, 6(1), 203-213. (Lee, K. H. (1996). Understanding of didactic transposition theory, Journal of the Korea Society of Educational Studies of Mathematics, 6(1), 203-213.)
  6. 정동권 (1998). 교사를 위한 수학사개론, 인천교육대학교(수학문화사 강좌 자체 교재). (Jeong, D. G. (1998). An introduction to the history of mathematics for teachers, Incheon National University of Education.)
  7. 최영기.홍갑주 (2008). 원주율의 상수성과 아르키메데스의 계산법, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(1), 1-10. (Choi, Y. G & Hong, G. J. (2008). The nature of pi as a constant and Archimedes calculation method, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 47(1), 1-10.)
  8. Baravalle, H. (1969). The number ${\pi}$, In J. K. Baumgart (Eds), Historical topics for the mathematics classroom, Reston, VA: NCTM.
  9. Beckmann, P. (2002). 파이의 역사 (박영훈 역), 서울: 경문사. (원저 1971년 출판) (Park, Y. H. (2002). The history of pi (translation of the book by Beckmann, Petr., Macmillan, 1971), Kyungmoon Sa.)
  10. Binongo, J. N. G. (2002). Randomness, statistics, and ${\pi}$, Mathematics teacher, 95(3), 224-230.
  11. Boyer, C. B. (1968). A History of mathematics. John Wiley & Sons.
  12. Burke, M. J., Taggart, D. L. (2002). So that's why 22/7 is used for ${\pi}$, Mathematics teacher, 95(3), 164-169.
  13. Cajori, F. (1905). History of mathematics, London: the Macmillan Company.
  14. Cajori, F. (1917). History of elementary mathematics with hints on methods of teaching. London: the Macmillan Company.
  15. Corris, G. (1990). Experimental pi, Mathematics in school, 19(1), 18-21.
  16. Ebert, D. (2006). Using statistical testing to approximate ${\pi}$, Mathematics teacher, 100(3), 216-219.
  17. Eves, H. (2005). 수학사 (이우영, 신항균 역), 서율: 경문사. (원저 1953년 출판) (Lee, W. Y. & Shin, H. G. (2005). An Introduction to the History of Mathematics (translation of the book by Eves, Howard. New York: Rinehart & Co. 1953), Kyungmoon Sa.)
  18. Linn, S. L., Neal, D. K. (2006). Approximating Pi with the golden ratio. Mathematics teacher, 99(7), 472-477.
  19. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: NCTM
  20. Needham, J. (2000), 중국의 과학과 문명: 수학, 하늘과 땅의 과학, 물리학 (이면우 역), 서울: 까치글방. (원저 1959년 출판) (Lee, M. W. (2000). Science and Civilisation in China: Mathematics and the Science of the Heavens and the Earth (translation of the book by Needham, Joseph. University, 1959), Kachi Publishing.)
  21. Ofir, R. (1991). Historical happenings in the mathematical classroom, For the learning of mathematics, 11(2), 21-23.
  22. Santucci, L. C. (2011), Recreating history with Archimedes and Pi, Mathematics teacher, 105(4), 298-303. https://doi.org/10.5951/mathteacher.105.4.0298
  23. Schepler, H. C. (1950), The Chronology of PI, Mathematics Magazine, 23(4), 216-228. https://doi.org/10.2307/3029832
  24. Scott, P. (2008), ${\pi}$ The chronicle, Australian Mathematics Teacher, 64(4), 3-5.
  25. Seitz, D. T. (1986), A geometric figure relating the golden ratio and pi, Mathematics teacher, 79(5), 340-341.
  26. Singh, U. (2013), Estimation of the value of ${\pi}$ using Monte Carlo method and related study of errors, Mathematics in School, 2013(November) , 21-23.
  27. Smith, D. E. (1925). History of Mathematics vol. 2 special topics of elementary mathematics, NY: Dover Publications.
  28. Thomas, C., Bell, A. & Xiao, R. (2014), Finding ${\pi}$, Mathematics in School, 2014(March), 4-11.
  29. Velasco, S., Roman, F. L., Gonzalez, A., & White, J. A. (2006). Statistical estimation of some irrational numbers using an extension of Buffon's needle experiment. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 37(6), 735-740. https://doi.org/10.1080/00207390500432675

Cited by

  1. 측정 영역의 문제해결 과정에서 나타나는 초등학교 6학년 학생의 오류 분석 vol.41, pp.3, 2015, https://doi.org/10.21796/jse.2017.41.3.480
  2. 한국, 일본, 싱가포르, 미국 교과서에 제시된 원주율과 원의 넓이 지도 방안의 비교·분석 vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.30807/ksms.2018.21.4.007