초록
본 연구는 외래 관광객의 한류 공연 관람 행동에 대하여 의도-행동 이론을 적용하여 고찰하였다. 서울을 방문한 외래 방문객을 표본으로 공연을 관람한 '관람군', 관심은 있었으나 공연을 관람하지 않은 '잠재군', 그리고 공연에 관심이 없으며 관람하지 않은 '무관심군'으로 나누어, 의도와 행동 간에 차이를 나타내는 요인을 분석했다. 분석 결과, 관람군과 잠재군 간에 한류를 접한 기간이나 과거 한류 공연을 관람한 횟수에는 유의한 차이가 나타나지 않은 반면, 한국에서의 한류 공연 관람과 관련된 지식, 능력, 협조에서는 차이점이 확인되었다. 또한, 외국에서의 한류 공연과 국내 한류 공연이 보완적 성격이 아닌 대체재로 인식되는 성향이 나타났다. 이러한 결과는 단순히 한류와 한국에 대한 관심만으로는 한류가 강력한 관광 유인으로 작용하거나 한국 방문 시 공연 소비를 할 것이라고 기대하기는 어려우며, 공연 관람 의도가 실제 행동으로 실행될 수 있도록 공연과 결합한 관광 상품을 효과적으로 기획할 필요성을 시사한다.
This paper investigated Korean popular entertainment (K-entertainment, hereafter) tourism using theory of intention-behavior. Dividing the sample of international visitors to Seoul into the groups of "inclined actors", "inclined abstainers", and "disinclined abstainers," we examined the factors affecting such a division. The results showed that between the inclined actors and the inclined abstainers, there was no significant difference in the years of exposure to K-entertainment contents or the frequency of going to K-entertainment performance in the past. In contrast, the inclined actors were found to have a greater level of knowledge, ability, and cooperation compared to the inclined abstainers. In addition, we found that the K-entertainment performance in Korea was perceived as a substitute, rather than a complement to the performance held elsewhere in the world. Our findings suggest that interests in K-entertainment alone are not sufficient to drive the international visitors' intention to the action of attending K-entertainment performance during their visit to Korea. To this end, this study implies that it is necessary to design attractive tourism packages that include K-entertainment performance.