DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of the Panorama on Contemporary Sculpture and Installation - The Panorama in the Development of the Perspective-

  • Halbherr, Bernd (Chung-Ang University, College of Arts, Faculty of Fine Art, Major Sculpture) ;
  • Yoo, Jong Yoon (Graduate school of Chung-Ang University, College of Arts, Faculty of Fine Art, Major Sculpture)
  • Received : 2015.10.29
  • Accepted : 2015.11.26
  • Published : 2015.12.31

Abstract

This thesis is research about the development and application of the panorama image in contemporary artwork, focusing on sculpture and installation. The samples of artworks are a selection of representatives from numerous examples of works that cannot be introduced without exceeding a reasonable scope of the thesis. A brief outline of the historical concepts of the perspective will describe the development of the panorama in itself. Some technical explanations and the practical use of the panorama with its link to 3-dimensional applications should bridge the explanation gap between the 2nd and 3rd dimensional usage of the panorama in contemporary artwork. Furthermore, some philosophical statements are proposed in the discussion. One of the main interests and initial motivation of this study was my personal believe that there is always a relationship between social philosophical values and the way a society sees or encounters visual structures. In other words the contemporary understanding of space and perspective is mirroring the actual zeitgeist and creates an exemplary visual aesthetics.

본 논문은 현대 미술에서 조형과 설치 작업을 중심으로 하는 파노라마 이미지를 활용한 접근과 개발에 관한 연구이다. 본문에서 제시된 작품들은 현대예술의 작품에서 추출된 예시들로 본 연구와 적합한 합리적인 범주에서 추출된 대표적인 예시를 채택하여 설정하고자 하였다. 또한 원근법의 역사적이고 전통적인 개념인 간략화의 방법은 기술적 연구를 통하여 파노라마의 형식으로 발전시켜 본 연구와 접목 가능하도록 설명하고자 하였다. 현대미술에서 파노라마 기법은 다른 2차원과 3차원 사이의 분리된 간극이 서로 연결이 가능한지에 대한 의문과 그 가능의 여부에서 나타나는 간극의 차이를 3차원으로 설명 및 이해가 가능하도록 펼침과 조합이라는 파노라마 형식으로 재현하고자 하였다. 이로써 성향이 서로 다른 두 개의 차원을 시각적 존재로서 연결하는 고리의 역할로 작용되고 있음을 기술적으로 재현하고 설명하고자 하였다. 뿐만 아니라, 이러한 파노라마형식은 다소의 관계성이 존재하지만 종국에는 2차원과 3차원이라는 개념으로 서로 동떨어진 차원에 대한 차이점으로 존재하게 된다. 이러한 간극이 다름과 통합, 연결과 확장 그리고 분리와 접합 등에 대한 공간의 일치와 불일치에 대한 철학적 논제의 화두가 될 가능성도 존재한다. 따라서 본 연구에 대한 주요한 관심과 시작의 계기는 현시대성이 가지는 복잡하고 다양한 사회구조와 이러한 사유에서 발생되는 철학적 의미들과 가치, 그리고 그러한 가치에서 파생되어 제시되고 제안되는 언어적 표현으로 어떻게 사회를 바라봐야 하는가에 대한 시점 혹은 관점의 이해방법들, 그리고 이러한 의문의 연결선 상에서 사회활동에서 무심코 스쳐지나가는 시각적 구조와 그 구조물과 대면했을 때 의문시 되는 다양한 의견과 차원의 다름이 서로 연결되고 통합하여 시각적으로 표현이 가능한가? 등으로 고민하던 개인적 견해에서부터 시작되게 되었다. 결론으로 언어적 해석으로 우리가 살아가며 해석이 다양한 공간의 차원이 원근법을 활용한 파노라마의 작품들로 시대성을 반영하는 거울적 이해는 가능할 것인가? 그리고 파노라마의 형상을 통해 창의적 심미성을 시각적으로 창조가 가능할 것인가? 에 대한 의문과 이해를 조형작품과 설치작품의 예시를 통해 시각적 효과와 영향을 확인하며 조망하고자 하였다.

Keywords

References

  1. "DYMAX REDUX Winner", The Buckminster Fuller Institute, [Online] 2014. http://bfi.org/.
  2. "Life presents R. Buckminster Fuller's Dymaxion World", [LIFE Magazine]. 1943, pp. 41-55.
  3. 360fly. Roundshot video technique. [Online] 2015. https://360fly.com/.
  4. Benayoun, Maurice, 2003, So.So.So., artist homepage, [Online] 2003. http://www.benayoun.com/projet.php?id=25.
  5. Buddemeier, Heinz, Panorama, Diorama, Photographie, Entstehung und Wirkungen neuer Medien im 19.Jahrhundert. Munich 1970, pp. 163-164. about Robert Bakers publicized panorama patent in 1787.
  6. Daniels, Barry. Sehsucht, Das Panorama als Massenunterhaltung im 19. Jahrhundert Stroemfeld / Roter Stern, 1993, p.37.
  7. Dersch, Helmut, Immersive Imaging. Articles and software Prof. Dr. H. Dersch - HFU Furtwangen. [Online] 2015, http://webuser.hs-furtwangen.de/-dersch/.
  8. Panorama Tools. panotools. [Online] 2002. http://www.panotools.org/dersch/.
  9. Gershgorn, Dave. Google will start mapping pollution the same way they map streets. Popular Science. [Online] 2015. http://www.popsci.com/google-will-start-mapping-pollution-same-way-they-map-streets
  10. GoPano Plus. [Online] 2011. http://www.gopano.com/products/gopano-plus#page=technology.
  11. Griem, Oliver. "31 experiments on light: Intimate Rapture". Culture Station Seoul 284, 2015, pp. 38-41.
  12. Griem, Oliver. City Chapters. [Online] 2015. http://fischkalb.com/Data/CityChapters/index.html
  13. Hensel, Thomas. Das Raumbild, Bilder jenseits ihrer Flachen. Munich : Wilhelm Fink Verlag, 2009, p. 164. about Erwin Panowsky: Perspective as a Symbolic Form.
  14. Hirsch, Vanessa, Das Raumbild, Bilder jenseits ihrer Flachen . s.l. : Wilhelm Fink Verlag, 2009, p. 101.
  15. Hyde, Ralph. Sehsucht, Das Panorama als Massenunterhaltung im 19. Jahrhundert. Stroemfeld/Roter Stern, 1993, p. 132.
  16. McKinney, Joslin. The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge : Cambridge University Press, 2009, p. 4.
  17. Oettermann, Stephan. Das Panorama Die Geschichte eines Massenmediums. Frankfurt/Main : Syndikat, 1980, p. 79.
  18. Schneider, Ute. Die Macht der Karten. Eine Geschichte der Kartographie vom Mittelalter bis heute. Darmstadt : Primus Verlag, 2012, p. 93.
  19. Seitz Roundshot. fast 360 degree equipment. [Online] 2015. http://www.roundshot.com/xml_1/internet/en/application/d77/d89/f90.cfm.
  20. Shaw, Jeffrey. Place - Ruhr. artist homepage. [Online] 2000. http://www.jeffrey-shaw.net/html_main/show_work.php?record_id=105.
  21. Steyerl, Hito. In Free Fall: A Thought Experiment on Vertical Perspective, e-flux New York, [Online] 2011. http://www.e-flux.com/journal/in-free-fall-a-thought-experiment-on-vertical-perspective/.
  22. Walker, John, "Scenography". Glossary of Art, Architecture & Design since 1945. Vol. 3rd. ed. 1992.
  23. Wikipedia, the free encyclopedia. [Online] 2015. https://en.wikipedia.org/wiki/Map_projection