DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Motive Development of Larry Grenadier Bass Solo

래리 그레니디어 솔로 연주에서 활용되는 모티브 전개기법에 관한 연구

  • Lee, Pil-Won (Graduation School of Culture and Arts, Myongji University)
  • 이필원 (명지대학교 문화예술대학원)
  • Received : 2015.11.10
  • Accepted : 2015.12.04
  • Published : 2015.12.31

Abstract

As the smallest unit in the composition of any melody, motive forms the basis for melodic tunes and establishes a starting point for any creation. Among other melody composition methods, how to form a motive, change it, and refine it to develop a solo is important in playing solos, and in an impromptu jazz solo, analyzing how motive is changed and developed and using it can be a method or idea to approach a more melodic solo. This thesis consists of a thorough analysis of the kinds of developmental methods that were used to change and advance motives in three solos by Larry Grenadier, a musician who is active with creative ideas in many genres of contemporary jazz music. After such analysis, these motive development methods were applied to a rendition. Since judgment was used in the motive development methods mentioned in the introduction, elements in the methods that appeared to be motives but were impossible to analyze were excluded from the analysis, therefore making it one limitation of this study. There will be a need for future studies to overcome this limitation.

모티브는 멜로디를 구성하는 가장 작은 단위로 선율의 기본이 되며, 무엇인가 창작을 하는 시발점이다. 솔로를 연주함에 있어 멜로디(Melody)를 구성하는 방법 중 모티브(Motive)를 만들고 그것을 변형 또는 발전 시켜 솔로를 전개하는 방식이 중요한 요소로서 작용을 하는데, 즉흥적으로 이루어지는 재즈 솔로에서 모티브를 어떻게 변형, 발전시켜 전개하였는지 분석하여 이를 활용하는 것은 좀 더 멜로딕(Melodic)한 솔로에 접근 하는 하나의 방식 또는 아이디어가 될 수 있다. 본 논문은 현재 컨템포러리 재즈(Contemporary Jazz)에서 독창적인 아이디어로 여러 장르에서 왕성하게 활동 중인 연주자 래리 그레니디어(Larry Grenadier)의 솔로 중 모티브를 중심으로 솔로를 전개한 3곡을 선곡하여 어떠한 전개기법으로 모티브를 변형, 발전 시켰는지에 대해 분석하였다. 모티브의 판단기준은 서론에서 언급한 모티브 전개기법에 의거하였기 때문에 모티브로 보이지만 모티브 전개기법으로 분석이 불가능한 경우 이를 분석 대상에서 제외한 것은 본 논문의 연구에 있어 한계점으로 남으며 향후 보완하여 연구가 필요한 부분이다.

Keywords

References

  1. Alyn Shipton, A New History of Jazz, Continuum, pp. 37-56, 2007.
  2. Bill Kirchner, The Oxford Companion to Jazz, Oxford University Press, pp. 18-29, 2005.
  3. Starr, Larry, and Christopher Waterman, Popular Jazz and Swing: America's Original Art Form, Oxford University Press, pp. 152, 2008.
  4. Jack Perricone, Melody in Songwriting, Berklee Publishing, pp. 84, 2000.
  5. Peter Pettinger, Bill Evans, Eulyoo, pp. 56, 1998.
  6. New Harvard Dictionary of Music, Harvard University Press, pp. 275, 1986.
  7. Kubik, Gerhard, Africa and the Blues, University Press of Mississippipp, pp. 275, 1999.