Abstract
The purpose of this study was to understand the subjective perception of Related group's Concerning the Identity of Community Children Center. Q methodology was applied of the study. 23 Q-statements were created based on selected 337 statements and were classified by 40 candidates who related Community Children Center. The obtained data were analyzed by means of PC Quanl program. The result showed that the identity of Community Children Center were classified in 4 types. The types included "Type I: the leading agency for children, families and communities", "Type II: Agency that operated by dedication and commitment" "Type III: Center that complements the family" "Type IV: Systematic operational support standardization is required. In conclusion, the results of the data revealed the importance of the various recognition-types of individuals related to the identity of the community children's center.
본 연구는 Q 방법론을 적용하여 지역아동센터의 정체성에 대한 관련 집단들의 인식 유형을 분석하였다. Q진술문은 문헌연구와 심층면접을 통해 총 337개의 진술문을 수집하고, 최종적으로 23개의 Q진술문을 선정하였다. P표본은 지역아동센터 관련 집단에 속한 총 40명으로 하였다. 수집된 자료는 QUANL PC프로그램을 통해 분석하였으며, 그 결과 4가지 유형으로 분류되어, 제 1유형: 아동, 가정, 지역을 이끄는 기관, 제 2유형: 헌신과 사명감으로 운영하는 기관, 제 3유형: 가정을 보완하는 기관, 제 4유형: 체계적인 운영지원 표준화가 급선무인 기관으로 명명하였다. 지역아동센터의 정체성에 대한 관련종사자들의 인식유형을 심층적으로 분석한 본 연구 결과를 통하여 지역아동센터의 운영과 바람직한 방향모색을 위한 기초자료로 활용되기를 기대한다.