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A Study on the Technical Level Analysis of Suspension Bridge in Korea

한국의 현수교분야 기술수준 분석에 관한 연구

  • Kim, Kyong-Hoon (Construction Policy Institute, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Lee, Du-Heon (Construction Policy Institute, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
  • 김경훈 (한국건설기술연구원 건설정책연구소) ;
  • 이두헌 (한국건설기술연구원 건설정책연구소)
  • Received : 2015.07.10
  • Accepted : 2015.10.08
  • Published : 2015.10.31

Abstract

This study analyzes the technical level and shows the priority technology for suspension bridges that play an iconic role as the country's landmark and contain an economic value. Analysis results show the technical level of suspension bridge is 82 percent compared to developed countries. In detail, the technical levels of 'materials', 'planning and design', and 'construction and maintenance' are 80.2 %, 81.7%, and 83.7% respectively. This study analyzes economic, social, technical importances and presents 'high-performance packaging material' as a priority technology.

본 연구에서는 국가의 랜드마크로써 상징적 역할뿐 아니라 물류비용 및 수송비용을 대폭 절감할 수 있는 경제적 가치측면에서 중요한 현수교 시설물을 대상으로 세부적인 기술수준 분석을 실시하고, 중점추진분야를 도출하였다. 분석결과, 한국의 현수교 분야의 기술수준은 선진국 대비 82%의 기술수준으로 도출되었으며, 세부적으로 살펴보면 재료(A) 분야에서 80.2%, 계획 및 설계(B) 분야에서 81.7%, 시공 및 유지관리(C) 분야에서 83.7%의 최고기술 선진국 대비 기술수준이 나타났다. 그리고 본 연구에서는 경제적, 사회적, 기술적 중요도를 분석하여 투자효율이 높을 것으로 판단되는 중점 추진 분야를 도출하였으며, 도출된 항목으로는 "고성능 포장재료" 기술로 나타났다.

Keywords

References

  1. Back, D., Shin S., Park, S. and Cho C., "The Design and Construction of Suspension Bridges in Korea", Conference of Korean Society of Civil Engineers, pp. 17-20, 2005
  2. Korea Agency for Infrastructure Technology Advancement, "Pre-planning study of ultra long-span bridge Agency", Research Paper, 2007-8
  3. Hyundai Construction (2006), "Suspension Bridges in the Word", Research Paper of Hyundai Construction Corporation, 2006-01
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  5. Meng, S. "The Use of Importance-Performance Analysis (IPA) in Evaluating Japan's E-government Services", Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 6(2), pp. 17-30, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-18762011000200003