Abstract
In architecture, Sensibility is the most basic thing in the environmental cognition. Emotion is the phychological or cognitive phenomenon of sensory changes. A cross-causal relationship is formed between the two, and they have a consensus in contact with humans and environment. Sensibility ever to serve as bundle and cognize as mutual superposition. Humans unconsciously perceive through the synesthesia that integrated all the senses. In this study, it has been identified as a result of the study, the architectural design through the sense must be design to the multisensory experience of the emotional design. Depending on the times change, it can know that the gradual changes based on the anthropocentric sense and sensibility. Emotional design in architecture shall ensure that a variety of experience through the multisensory. In this emotional design, multisensory design (or various sensory function) -visual & tactory or visual & auditory etc.- is required beyond the limitation of conventional visual concenturated. Therefore, In order to achieve the demands of the modern social objectives of sympathy or empathy for the human-centered design sensibility, the visual perception as well as a variety of sensory must be recognized that a combination of cognitive and functional. And the application of multisensory design is required to aim the synesthesia cognition.
건축을 비롯한 디자인 분야에서 인간중심의 디자인이라는 패러다임의 전환에 부응하는 경향이 조성되고 있으며, 건축분야에서 인간의 감각과 감성에 대한 고려가 필요함을 인식하게 되었다. 그러나 그동안의 건축디자인에서는 이러한 점을 고려한 연구와 디자인 성과의 대부분이 시각 중심으로 편중되어 왔다고 볼 수 있다. 이에 따라 본 연구에서는 디자인 측면에서 인간이 대상을 인지하는 데는 여러 가지의 감각을 동원하게 되고 이의 통합결과로 인지하게 된다는 것을 이해하였고, 특히 문화적 배경과 인간중심의 경향을 보이는 다감각을 고려하고 적용한 미래지향적인 감성디자인 연구가 미흡한 실정에 있다는 점을 주목하였다. 공감을 불러 일으키는 디자인이 감성디자인이며 이의 인식과 적용이 디자이너에게 중요한 과제로 부각되고 있는 만큼, 건축 디자인에서도 인간 중심적인 경험과 감각, 감성의 감흥을 바탕으로 계획되어야 할 것이다. 다감각적 면에서 인간중심의 감성디자인이란 시각에 편중되지 않고 촉각, 청각을 비롯한 여러 감성요소들이 통합된 관점에서 공감적 대상으로서 건축 디자인에 적용되어야 할 것이다.