Abstract
Purpose of this study is to examine and investigate the utilization of low-rise floor Pilotis space which is frequently selected as a major planning element in recent high-rise apartment complex and to identify the interrelationship between the placement of Pilotis space in the complex and space utilization frequency by comparing circulation related indicators of Connectivity, Control Value, Global Integration and Local Integration through Space Syntax axial analysis. Conclusions of this study are, first, Pilotis space is not used as a space to improve regional community consciousness because it is mostly used as a 'simple movement space'. Second, regarding space utilization frequency differences in Pilotis space in each apartment building, projecting entry access+pilotis addition type complex shows more significant utilization frequency than pilotis access type complex, and the vandalism phenomenon is observed more often. Third, Pilotis space utilization is related with Connectivity, Control Value, Global Integration and Local Integration which are circulation related indicators in Space Syntax, and Pilotis spaces with high indicator values over 2 tend to show higher utilization frequency and those with low indicator values over 2 tend to show low utilization frequency.
본 연구의 목적은 최근 고층아파트 단지 내에서 주요 계획요소로 자주 채택되고 있는 저층부 필로티 공간의 이용실태를 관찰조사하고 공간구문론 축선도 분석(axial analysis)을 통한 동선관련 지표값들(연결도, 통제도, 전체통합도, 국부통합도)과 비교하여 단지내 필로티 공간의 배치와 공간 이용 빈도와의 상관관계를 밝혀 향후 아파트 단지내 필로티 공간 배치 계획 시 기초자료로 삼고자 한다. 본 연구의 결론은 첫째, 필로티 공간은 '단순 이동' 공간으로만 주로 이용되고 있어 주민커뮤니티 의식을 향상시킬 수 있는 공간으로 활용되지 못하고 있는 실정이다. 둘째, 주동별 필로티 공간의 이용 빈도 격차는 '돌출형 출입+필로티 부가형' 단지가 '필로티 출입형' 단지 보다 더 심하게 나타나고 있고, 환경파괴(vandalism) 현상도 더 관찰되고 있다. 셋째, 필로티 공간의 이용도는 공간구문론의 동선관련 지표값인 연결도, 통제도, 전체통합도, 국부통합도와 관련이 있으며, 최소 2가지 이상의 지표값이 높은 필로티 공간은 이용빈도가 높은 경향이 있고, 최소 2가지 이상의 지표값이 낮은 필로티 공간은 이용빈도가 낮은 경향이 있음을 알 수 있다.