DOI QR코드

DOI QR Code

한국 영재교육 연구의 현황 및 성과: 2003-2012

Comprehensive Review of Research Publications on Gifted Education in Korea : 2003-2012

  • 투고 : 2015.10.08
  • 심사 : 2015.12.31
  • 발행 : 2015.12.31

초록

본 연구의 목적은 영재교육을 실질적으로 추진하기 위하여 마련된 제1, 2차 영재교육진흥종합계획 시기인 2003년도부터 2012년도까지 10년간의 영재교육 연구, 동향 및 연구보고서를 분석함으로써 영재교육 관련 연구 성과와 경향 및 흐름을 분석하고, 향후 영재교육 연구의 방향성을 모색하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 네이버 전문정보 사이트와 한국학술정보원 학술연구정보서비스에서 영재를 키워드로 하여 자료를 수집하였으며, 총 182종 1,696편의 학술지 논문, 총 138편의 박사학위 논문, 총 1,470편의 석사학위 논문, 75개 기관 총 798편의 동향 및 연구보고서를 연구 자료로 활용하여 분석하였다. 분석을 위하여 학술지 및 학위 논문과 동향 및 연구보고서를 크게 연구대상, 영재분류, 연구주제, 연구방법을 중심으로 살펴보았다. 연구 결과, 2003년부터 2012년까지의 영재교육 학술지 논문과 학위 논문은 주로 초 중등학생을 대상으로, 수학 과학 분야의 영재들을 중심으로, 교육과정 및 프로그램을 주제로, 양적연구의 방법으로 연구가 진행되어 왔음을 파악할 수 있다. 연구 결과와 관련하여 영재교육 10년간의 연구 성과가 도출되었으며, 향후 국내 영재교육 연구를 위한 시사점을 제안하고자 한다.

The purpose of this paper is to explore the future direction of research on gifted education through a literature review of dissertations and research reports, as well as an analysis of the trends and milestones achieved related to gifted education. The period from 2003 to 2012, from which the data for this literature review was collected, marks the ten-year period proposed by the Gifted Education Development Comprehensive Plan II and I. Data was collected through a search of the keyword "gifted" on Academic Naver and on Korea Education and Research Information Service (KERIS). Results showed 1,696 articles from 182 academic journals, 138 doctoral dissertations, 1,470 masters' dissertations, and 798 research reports from 75 institutions. For analysis, each article was classified by target of study, kind of giftedness, subject of study, and methods used for the study. Results from this literature review demonstrated that from 2003 to 2012, the articles from the 182 academic journals and the doctoral and masters' dissertations used quantitative research to analyze elementary and middle school students gifted in math and science as well as the curriculum and programs of their study. This paper provides recommendations for future research on gifted education within the country.

키워드

참고문헌

  1. 교육부 (2013). 제3차 영재교육진흥종합계획(2013-2017).
  2. 네이버 전문정보 사이트 http://academic.naver.com/(검색일 2013. 4. 19 - 2013. 4 30)
  3. 박경빈 (2012). 한국 영재교육의 연구동향 분석. 영재교육연구, 22(4), 823-840. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.4.823
  4. 이신동, 고운정 (2010). 영재교육의 최근 이슈에 대한 논의. 인문과학논총, 25, 189-218.
  5. 학술연구정보서비스 사이트 http://www.riss.kr/index.do(검색일 2013. 5. 1 - 2013. 5. 14)
  6. 한국교육개발원 영재교육종합데이터 베이스 사이트 https://ged.kedi.re.kr/(검색일 2013. 5. 1- 2013. 5. 14)
  7. 한국교육개발원 (2013). 2012 영재교육 통계연보.
  8. 한기순, 양태연 (2007). 최근 국내 영재교육 연구의 흐름: 2000-2006년도 연구물 분석. 영재교육연구, 17(2), 338-364.