초록
본 연구에서는 제주도 내에서 발생되는 현무암 석분슬러지를 차수용 재료로 재활용하기 위하여 현무암 석분슬러지, 시멘트 및 모래 혹은 플라이애쉬(fly ash)를 교반하여 각 혼합비별 투수계수를 측정하였다. 측정결과 플라이애쉬가 포함된 시멘트 혼합체의 경우 플라이애쉬의 함량이 증가함에 따라 시멘트 혼합체의 투수계수는 증가하며, 시멘트 혼합체를 차수재로 활용하기 위해서는 플라이애쉬 함량이 약 8%이하로 적용되어야 한다. 한편 모래가 포함된 시멘트 혼합체의 경우 모래의 함량이 증가함에 따라 시멘트 혼합체의 투수계수는 증가하며, 시멘트 혼합체를 차수재로 활용하기 위해서는 모래의 함량이 약 40%이하로 적용되어야 한다. 플라이애쉬 혹은 모래가 혼합된 석분슬러지 시멘트 혼합체를 서로 비교한 결과 차수재로 재활용하기 위해서는 플라이애쉬를 혼합하는 것 보다는 모래를 혼합하는 것이 더 유리함을 알 수 있다.
In this study, the coefficient of permeability for cement mixtures including the powdered sludge of basalt, sand or fly ash with different mixed ratios was measured in order to reuse the powdered sludge of basalt in Jeju Island as the cut off materials. As the permeability test results, the coefficient of permeability for the cement mixtures with fly ash was increased with increasing the fly ash contents. The amount of fly ash in the cement mixtures should be mixed with less than 8 %. Meanwhile, the coefficient of permeability for the cement mixtures with sand was increased with increasing the sand contents. The amount of sand in the cement mixtures should be mixed with less than 40 %. According to the comparison result of cement mixtures including fly ash or sand, it is more advantageous to put the sand into the cement mixtures, rather than mixing the fly ash.