DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Young Children's Temperament, Teacher Efficacy, and Teacher-child Interactions on Peer Play Interactions

유아의 기질과 교사효능감 및 교사-유아상호작용이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향

  • Received : 2015.08.15
  • Accepted : 2015.12.11
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The purpose of the study was to analyze the effects of both young children's gender and temperament and their teachers' teaching efficacy and teacher-child interactions on peer play interactions. For this purpose, the data from the 2012 Panel Study on Korean Children were analyzed using analyses of variances and correlation co-efficiencies. In addition, analyses of hierarchical regression, with young children's temperament and teacher-related factors (teaching efficacy and teacher-child interactions) as the independent variables and three sub-factors of peer play interactions (play interaction, play disruption, play disconnection) as the dependent variables, were conducted. The results showed that young children's temperament, teacher efficacy, teacher-child interactions, and peer play interactions differed by gender and significantly correlated. Young children's temperament and teacher-child interactions significantly affected young children's peer play interactions, and the effect of teacher-child interactions was larger than the effect of temperament by 2~2.5 times. The results proved the importance of early childhood teachers' roles in the development of young children's peer interactions with consideration of differences based on children's gender and temperament. With the results given, implications and suggestions for further research were discussed.

본 연구의 목적은 유아의 기질과 교사효능감 및 교사-유아상호작용이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 한국아동패널 5차년도 데이터를 활용하여 유아의 성별에 따른 기질과 또래놀이상호작용, 교사효능감, 교사-유아상호작용에 차이가 있는지를 살펴보고 제 변인 간의 상관관계를 알아보았다. 그리고 위계적 회귀분석을 통해 유아의 기질변인과 교사효능감 및 교사-유아 상호작용의 교사변인이 또래놀이상호작용의 하위요인인 놀이상호작용, 놀이방해, 놀이단절 행동에 미치는 상대적인 영향력을 분석했다. 연구결과를 살펴보면 첫째, 유아의 활동성 기질 및 또래놀이상호작용에서 성차가 나타났다. 둘째, 유아의 사회성 기질이 높을수록 놀이상호작용, 놀이방해, 놀이단절이 모두 높게 나타났으며, 활동성 기질이 높을수록 놀이방해가 많이 나타나고 정서성 기질이 높을수록 놀이단절을 많이 보이는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 유아의 기질과 교사-유아상호작용은 또래놀이상호작용의 하위요인인 놀이상호작용, 놀이방해, 놀이단절 행동을 예측할 수 있는 변인으로 나타났으며, 그 영향력의 정도에 있어서 교사-유아상호작용이 유아의 기질보다 더 큰 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 이와 같은 분석결과에 근거하여 유아교사가 보육 교육기관에서 유아의 개인변인을 고려하여 또래놀이상호작용을 증진시키는 구체적인 역할 및 추후연구에 대해 제안했다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 2011-2013 제2주기 유치원 평가추진계획. 서울: 교육과학기술부.
  2. 김연하, 김양은 (2008). Bandura의 교사 자기 효능감 척도(Teacher Self-efficacy Scale) 요인구조 분석. 유아교육연구, 29(2), 169-192.
  3. 김윤희 (2010). 유아의 성별과 인기도에 따른 또래놀이 상호작용과 놀이행동. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  4. 김현지, 전경아 (2010). 유아-교사 관계 및 유아의 자기조절능력이 또래상호작용에 미치는 여향. 방과후아동지도연구, 7(2), 17-34.
  5. 김현지, 나동진 (2006). 보육교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용과의 관계. 한국보육지원학회지, 2(2), 111-128.
  6. 김희태, 김정림, 이임순, 남연정 (2014). 유아의 부정적인 또래상호작용 행동과 관련변인들 간의 관계구조분석. 유아교육학회지, 34(2), 29-48.
  7. 임현주 (2014). 유아의 성별, 기질과 어머니의 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(6), 5-27.
  8. 박은영 (2009). 교사의 놀이 교수효능감에 따른 교수 행동 및 유아 놀이행동의 차이. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  9. 박화윤, 마지순, 천은영 (2004). 유아의 놀이성과 상호작용적 또래놀이에 관한 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 285-298.
  10. 보건복지부, 한국보육진흥원 (2015). 어린이집 평가인증 안내. 서울: (재)한국보육진흥원.
  11. 서수경 (1993). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 서정은 (2005). 교사가 지각한 유아의 기질에 따른 또래 상호작용. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 신은경, 정아현, 김소아 (2014). 아동의 기질과 또래 상호작용 간의 관계: 모의 양육스트레스의 매개효과를 중심으로. 인간발달연구, 21(4), 149-162.
  14. 신은수 (2000). 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아 놀이 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42.
  15. 신혜영 (2004). 어린이집 교사의 직무 스트레스와 효능감이 교사 행동의 질에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  16. 안상미 (2004). 유아교사의 교사효능감에 따른 교사-유아 상호작용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 오승민 (2012). 유치원 교사의 교사효능감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향. 가천대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 원명선 (2006). 아버지의 자녀양육 참여도 및 어머니 양육행동과 유아의 또래놀이상호작용과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 이선애, 현은자 (2010). 교사-유아의 관계와 유아의 또래유능성 및 자기조절능력 간의 관계연구. 아동학회지, 31(2), 1-15.
  20. 이지희, 김혜연 (2012). 유아기 긍정적 부정적 또래상호작용에 관련된 변인 연구. 한국보육지원학회지, 8(6), 301-322.
  21. 이찬숙, 현은자 (2008). 유아의 기질, 사회적 유능감, 감성지능, 도덕성 및 부모양육태도와 유아의 문제행동간의 관계. 아동학회지, 29(3), 223-238.
  22. 이현정 (2014). 유아의 또래 놀이행동 군집별 유아, 교사 및 학급 변인의 차이. 가톨릭대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  23. 정대현, 지성애 (2006). 유아의 또래상호작용, 유아-교사관계, 다중지능과 초등학교 적응 간의 관계. 유아교육연구, 26(3), 201-221.
  24. 정선교 (2006). 저소득층 유아의 또래놀이 상호작용과 학습행동과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  25. 정현빈 (2010). 유아의 사회적 기술이 유아의 또래놀이 상호작용에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  26. 조운주, 김은영 (2014). 유아의 기질 및 부모 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 육아정책연구, 8(2), 155-174.
  27. 한규령 (2005). 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램 개발과 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  28. 한희정 (2006). 유아의 기질과 또래 상호작용 행동 간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  29. 허미경, 이소은 (2010). 유아의 기질, 자기조절력과 상호작용적 또래놀이와의 관계. 열린유아교육연구, 12(1), 145-166.
  30. 천희영 (1992). 한국 아동의 기질 유형화와 어머니 양육 태도. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  31. 천희영 (1993). 기질과 어머니의 양육태도에 따른 아동의 사회적 능력. 아동학회지, 14(2), 17-34.
  32. 최미숙, 황윤세 (2007). 상호작용적 또래놀이에 대한 교사-유아관계와 또래유능성의 관계 분석. 미래유아교육학회지, 14(1), 103-123.
  33. 최혜영 (2004). 아동의 또래상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  34. 홍정민 (2008). 어머니의 양육 및 놀이신념에 따른 유아의 또래놀이상호작용. 경희대학 교육대학원 석사학위 청구논문.
  35. 홍현재 (2013). 유아의 기질, 어머니의 양육행동, 교사-유아 관계가 유아의 문제행동에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  36. Ashton, P. T. (1984). Teachers' sense of efficacy: A self-norm-referenced construct? (ERIC Document Reproduction service No. ED 323 221).
  37. Berk, L. E. (2009). Child development (8th ed.). Boston, MA: Pearson Allyn and Bacon.
  38. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (eds), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). New York: H. H. Freeman.
  39. Berdan, L. E., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2008). Temperament and externalizing behavior: Social preference and perceived acceptance as protective factors. Development Psychology, 44(4), 957-968. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.4.957
  40. Belsky, J. & Pluess, M. (2009). Beyond diathesis stress: Differential susceptibility to environmental influences. Psychological Bulletin, 135(6), 885-908. https://doi.org/10.1037/a0017376
  41. Billman, J., & McDevitt, S. C. (1980). Convergence of parent and observer ratings of temperament with observations of peer interaction in nursery school. Child Development, 51(2), 395-400. https://doi.org/10.2307/1129272
  42. Block, J. H. (1983). Differential premises arising from differential socialization of the sexes: Some conjectures. Child Development, 54, 1335-1354. https://doi.org/10.2307/1129799
  43. Bredekamp, S. (1985). Guide to accreditation by the national academy of early childhood programs. Washington D.C.: NAEYC.
  44. Buhs, E. S., & Ladd, G. W. (2001). Peer rejection in kindergarten as an antecedent of young children' school adjustment: An examination of mediating processes. Developmental Psychology, 37, 550-60. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.4.550
  45. Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  46. Charlesworth, R., Hart, C., Burts, D., & Hernandez, S. (1991). Kindergarten teacher's beliefs and practices. Child Development and Care, 70, 17-35. https://doi.org/10.1080/0300443910700103
  47. Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.458
  48. Dembo, M. H. & Gibson, S. (1984). Teachers' sense of efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 6, 569-582.
  49. Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Teacher's sense of efficacy and the organizational health of school. The Elementary School Journal, 93(4), 355-372. https://doi.org/10.1086/461729
  50. Denham, S. A. (2007). Dealing with feelings: How children negotiate the worlds of emotions and social relationships. Cognitie, Creier, Comportament/Cognition, Brain, Behavior, 11(1), 1-48.
  51. Essa, E. V. (2007). Introduction to early childhood education (6th Ed.). Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning.
  52. Fantuzzo, J., Sutton-Smith, B., Coolahan, K. C., Manz, P. H., Canning, S., Dehnam, D. (1995). Assessment of preschool play interaction behavior in young low-income children: Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Reseach Quarterly, 10, 105-120. https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90028-4
  53. Hetherington, E, M. (1970). Sextyping, dependency, and aggression. In T. D. Spencer, & N. Kass (Eds), Perspectives in psychology. NY: McGraw-Hill.
  54. Holloway, S. D., & Reichhart-Erickson, M. (1988). The relationship of day care quality to children's free-play behavior and social problem-skills. Early Childhood Research Quarterly, 3, 39-53. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90028-2
  55. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1993). The changing experience of child care: Changes in teachers and in teacher-child relationships and children's social competence with peer. Early Childhood Research Quarterly, 8, 15-32. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80096-1
  56. Howes, C., & Leslie, P. (1998). Continuity in children's relations with peers. Social Development, 98, 340-349.
  57. Kagan, D. M., & Smith, K. E. (1988). Beliefs and behaviors of kindergarten teachers. Educational Research, 30(1), 26-35. https://doi.org/10.1080/0013188880300104
  58. Ladd, G. W. (2005). Children's peer relations and social competence : A century of progress. New Haven, CT: Yale University Press.
  59. Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Study. 19(4), 317-328. https://doi.org/10.1080/0022027870190403
  60. NICHD. (1996). Characteristics of infant child care: Factors contributing to positive caregiving. Early Childhood Research Quarterly, 11, 269-306. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90009-5
  61. Oren, M., & Jones, I. (2009). The relationships between child temperament, teacher-child relationships and teacher-child interaction. International Education Studies, 2(4), 122-132.
  62. Phillipsen, L. C., Bridge, S. K., & Saponaro, L. A. (1999). Perceptions of social behavior and peer acceptance in kindergarten. Journal of Research in Childhood Education, 14(1), 68-77. https://doi.org/10.1080/02568549909594753
  63. Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q. (1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3(2), 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  64. Rimm-Kaufman, S. E., Early, D. M., Cox, M. J., Saluja, G., Pianta, R. C., Bradley, R. H., & Payne, C. (2002). Early behavioral attributes and teacher's sensitivity as predictors of competent behavior in the kindergarten classroom. Applied Developmental Psychology, 23(4), 451-470. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00128-4
  65. Rubin, K., & Coplan, R. (1992). Peer relationships in childhood. In M. Bornstein, & M. Lamb (Eds.), Developmental psychology: An advanced textbook (3rd ed., pp. 519-578). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, Inc.
  66. Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In N. Eisenberg, W. Damon, & R. M. Lemer (Eds.), Handbook of child psychology: vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 571-534). Hoboken, NJ: Wiley.
  67. Sroufe, L. A., Schork, E., Motti, F., Lawroski, N., & LaFreniere, P. (1984). The role of affect in social competence. In C. E. Izard, J. Kagan, & R. Iajonc (Eds.), Eomtions, cognition, and behavior(pp.289-319). NY: Cambridge University Press.
  68. Stipek, D. J. & Byler, P. (1997). Early childhood education teachers: Do they practice what they preach? Early Childhood Research Quarterly, 12, 305-325. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90005-3

Cited by

  1. The influence of Korean preschool teachers’ work environments and self-efficacy on children’s peer play interactions: the mediating effect of teacher–child interactions pp.1476-8275, 2017, https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1411349
  2. A Study on Effects of the Interaction of Children with Parents, Teacher and Peers on Their Language and Cognitive Development vol.22, pp.2, 2015, https://doi.org/10.24159/joec.2016.22.2.229
  3. The relationship among teacher efficacy, teacher-child interaction, and peer play interaction: Mediation effect of child temperament vol.37, pp.4, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.4.014
  4. The role of parents’ child-rearing behavior and teacher-child interaction in peer interaction: The mediating role of social skills vol.37, pp.5, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.5.022
  5. The Effects of Preschool Teachers' Qualification and Competency on Young Children's Development vol.6, pp.4, 2015, https://doi.org/10.17703//ijact2018.6.4.233
  6. Effects of Teaching Efficacy of Early Childhood Teachers on the Peer Play Interactions of Young Children: Mediating Effects of Teacher-Child Interactions vol.41, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5723/kjcs.2020.41.6.67
  7. Mediating Effect of Fathers’ Parenting Behavior on the Relationship Between Young Children’s Temperament and Peer Play Behavior vol.42, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.5.629
  8. Developmental Trajectories of Negative Peer Play in Preschool: Predictors and Outcomes1 vol.52, pp.3, 2015, https://doi.org/10.3138/jcfs.52.3.07