References
- 교육과학기술부 (2011). 2011-2013 제2주기 유치원 평가추진계획. 서울: 교육과학기술부.
- 김연하, 김양은 (2008). Bandura의 교사 자기 효능감 척도(Teacher Self-efficacy Scale) 요인구조 분석. 유아교육연구, 29(2), 169-192.
- 김윤희 (2010). 유아의 성별과 인기도에 따른 또래놀이 상호작용과 놀이행동. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김현지, 전경아 (2010). 유아-교사 관계 및 유아의 자기조절능력이 또래상호작용에 미치는 여향. 방과후아동지도연구, 7(2), 17-34.
- 김현지, 나동진 (2006). 보육교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용과의 관계. 한국보육지원학회지, 2(2), 111-128.
- 김희태, 김정림, 이임순, 남연정 (2014). 유아의 부정적인 또래상호작용 행동과 관련변인들 간의 관계구조분석. 유아교육학회지, 34(2), 29-48.
- 임현주 (2014). 유아의 성별, 기질과 어머니의 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(6), 5-27.
- 박은영 (2009). 교사의 놀이 교수효능감에 따른 교수 행동 및 유아 놀이행동의 차이. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 박화윤, 마지순, 천은영 (2004). 유아의 놀이성과 상호작용적 또래놀이에 관한 연구. 열린유아교육연구, 9(4), 285-298.
- 보건복지부, 한국보육진흥원 (2015). 어린이집 평가인증 안내. 서울: (재)한국보육진흥원.
- 서수경 (1993). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 서정은 (2005). 교사가 지각한 유아의 기질에 따른 또래 상호작용. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 신은경, 정아현, 김소아 (2014). 아동의 기질과 또래 상호작용 간의 관계: 모의 양육스트레스의 매개효과를 중심으로. 인간발달연구, 21(4), 149-162.
- 신은수 (2000). 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아 놀이 발달에 미치는 영향. 유아교육연구, 20(1), 27-42.
- 신혜영 (2004). 어린이집 교사의 직무 스트레스와 효능감이 교사 행동의 질에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 안상미 (2004). 유아교사의 교사효능감에 따른 교사-유아 상호작용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 오승민 (2012). 유치원 교사의 교사효능감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향. 가천대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 원명선 (2006). 아버지의 자녀양육 참여도 및 어머니 양육행동과 유아의 또래놀이상호작용과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 이선애, 현은자 (2010). 교사-유아의 관계와 유아의 또래유능성 및 자기조절능력 간의 관계연구. 아동학회지, 31(2), 1-15.
- 이지희, 김혜연 (2012). 유아기 긍정적 부정적 또래상호작용에 관련된 변인 연구. 한국보육지원학회지, 8(6), 301-322.
- 이찬숙, 현은자 (2008). 유아의 기질, 사회적 유능감, 감성지능, 도덕성 및 부모양육태도와 유아의 문제행동간의 관계. 아동학회지, 29(3), 223-238.
- 이현정 (2014). 유아의 또래 놀이행동 군집별 유아, 교사 및 학급 변인의 차이. 가톨릭대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 정대현, 지성애 (2006). 유아의 또래상호작용, 유아-교사관계, 다중지능과 초등학교 적응 간의 관계. 유아교육연구, 26(3), 201-221.
- 정선교 (2006). 저소득층 유아의 또래놀이 상호작용과 학습행동과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 정현빈 (2010). 유아의 사회적 기술이 유아의 또래놀이 상호작용에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 조운주, 김은영 (2014). 유아의 기질 및 부모 양육방식이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향. 육아정책연구, 8(2), 155-174.
- 한규령 (2005). 유아의 또래관계 증진을 위한 신체활동프로그램 개발과 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 한희정 (2006). 유아의 기질과 또래 상호작용 행동 간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 허미경, 이소은 (2010). 유아의 기질, 자기조절력과 상호작용적 또래놀이와의 관계. 열린유아교육연구, 12(1), 145-166.
- 천희영 (1992). 한국 아동의 기질 유형화와 어머니 양육 태도. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 천희영 (1993). 기질과 어머니의 양육태도에 따른 아동의 사회적 능력. 아동학회지, 14(2), 17-34.
- 최미숙, 황윤세 (2007). 상호작용적 또래놀이에 대한 교사-유아관계와 또래유능성의 관계 분석. 미래유아교육학회지, 14(1), 103-123.
- 최혜영 (2004). 아동의 또래상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 홍정민 (2008). 어머니의 양육 및 놀이신념에 따른 유아의 또래놀이상호작용. 경희대학 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 홍현재 (2013). 유아의 기질, 어머니의 양육행동, 교사-유아 관계가 유아의 문제행동에 미치는 영향. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- Ashton, P. T. (1984). Teachers' sense of efficacy: A self-norm-referenced construct? (ERIC Document Reproduction service No. ED 323 221).
- Berk, L. E. (2009). Child development (8th ed.). Boston, MA: Pearson Allyn and Bacon.
- Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (eds), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). New York: H. H. Freeman.
- Berdan, L. E., Keane, S. P., & Calkins, S. D. (2008). Temperament and externalizing behavior: Social preference and perceived acceptance as protective factors. Development Psychology, 44(4), 957-968. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.4.957
- Belsky, J. & Pluess, M. (2009). Beyond diathesis stress: Differential susceptibility to environmental influences. Psychological Bulletin, 135(6), 885-908. https://doi.org/10.1037/a0017376
- Billman, J., & McDevitt, S. C. (1980). Convergence of parent and observer ratings of temperament with observations of peer interaction in nursery school. Child Development, 51(2), 395-400. https://doi.org/10.2307/1129272
- Block, J. H. (1983). Differential premises arising from differential socialization of the sexes: Some conjectures. Child Development, 54, 1335-1354. https://doi.org/10.2307/1129799
- Bredekamp, S. (1985). Guide to accreditation by the national academy of early childhood programs. Washington D.C.: NAEYC.
- Buhs, E. S., & Ladd, G. W. (2001). Peer rejection in kindergarten as an antecedent of young children' school adjustment: An examination of mediating processes. Developmental Psychology, 37, 550-60. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.4.550
- Buss, A. H., & Plomin, R. (1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Charlesworth, R., Hart, C., Burts, D., & Hernandez, S. (1991). Kindergarten teacher's beliefs and practices. Child Development and Care, 70, 17-35. https://doi.org/10.1080/0300443910700103
- Coolahan, K., Fantuzzo, J., Mendez, J., & McDermott, P. (2000). Preschool peer interactions and readiness to learn: Relationships between classroom peer play and learning behaviors and conduct. Journal of Educational Psychology, 92(3), 458-465. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.3.458
- Dembo, M. H. & Gibson, S. (1984). Teachers' sense of efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 6, 569-582.
- Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Teacher's sense of efficacy and the organizational health of school. The Elementary School Journal, 93(4), 355-372. https://doi.org/10.1086/461729
- Denham, S. A. (2007). Dealing with feelings: How children negotiate the worlds of emotions and social relationships. Cognitie, Creier, Comportament/Cognition, Brain, Behavior, 11(1), 1-48.
- Essa, E. V. (2007). Introduction to early childhood education (6th Ed.). Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning.
- Fantuzzo, J., Sutton-Smith, B., Coolahan, K. C., Manz, P. H., Canning, S., Dehnam, D. (1995). Assessment of preschool play interaction behavior in young low-income children: Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Reseach Quarterly, 10, 105-120. https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90028-4
- Hetherington, E, M. (1970). Sextyping, dependency, and aggression. In T. D. Spencer, & N. Kass (Eds), Perspectives in psychology. NY: McGraw-Hill.
- Holloway, S. D., & Reichhart-Erickson, M. (1988). The relationship of day care quality to children's free-play behavior and social problem-skills. Early Childhood Research Quarterly, 3, 39-53. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90028-2
- Howes, C., & Hamilton, C. E. (1993). The changing experience of child care: Changes in teachers and in teacher-child relationships and children's social competence with peer. Early Childhood Research Quarterly, 8, 15-32. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80096-1
- Howes, C., & Leslie, P. (1998). Continuity in children's relations with peers. Social Development, 98, 340-349.
- Kagan, D. M., & Smith, K. E. (1988). Beliefs and behaviors of kindergarten teachers. Educational Research, 30(1), 26-35. https://doi.org/10.1080/0013188880300104
- Ladd, G. W. (2005). Children's peer relations and social competence : A century of progress. New Haven, CT: Yale University Press.
- Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Study. 19(4), 317-328. https://doi.org/10.1080/0022027870190403
- NICHD. (1996). Characteristics of infant child care: Factors contributing to positive caregiving. Early Childhood Research Quarterly, 11, 269-306. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90009-5
- Oren, M., & Jones, I. (2009). The relationships between child temperament, teacher-child relationships and teacher-child interaction. International Education Studies, 2(4), 122-132.
- Phillipsen, L. C., Bridge, S. K., & Saponaro, L. A. (1999). Perceptions of social behavior and peer acceptance in kindergarten. Journal of Research in Childhood Education, 14(1), 68-77. https://doi.org/10.1080/02568549909594753
- Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q. (1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3(2), 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
- Rimm-Kaufman, S. E., Early, D. M., Cox, M. J., Saluja, G., Pianta, R. C., Bradley, R. H., & Payne, C. (2002). Early behavioral attributes and teacher's sensitivity as predictors of competent behavior in the kindergarten classroom. Applied Developmental Psychology, 23(4), 451-470. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00128-4
- Rubin, K., & Coplan, R. (1992). Peer relationships in childhood. In M. Bornstein, & M. Lamb (Eds.), Developmental psychology: An advanced textbook (3rd ed., pp. 519-578). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, Inc.
- Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In N. Eisenberg, W. Damon, & R. M. Lemer (Eds.), Handbook of child psychology: vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp. 571-534). Hoboken, NJ: Wiley.
- Sroufe, L. A., Schork, E., Motti, F., Lawroski, N., & LaFreniere, P. (1984). The role of affect in social competence. In C. E. Izard, J. Kagan, & R. Iajonc (Eds.), Eomtions, cognition, and behavior(pp.289-319). NY: Cambridge University Press.
- Stipek, D. J. & Byler, P. (1997). Early childhood education teachers: Do they practice what they preach? Early Childhood Research Quarterly, 12, 305-325. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90005-3
Cited by
- The influence of Korean preschool teachers’ work environments and self-efficacy on children’s peer play interactions: the mediating effect of teacher–child interactions pp.1476-8275, 2017, https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1411349
- A Study on Effects of the Interaction of Children with Parents, Teacher and Peers on Their Language and Cognitive Development vol.22, pp.2, 2015, https://doi.org/10.24159/joec.2016.22.2.229
- The relationship among teacher efficacy, teacher-child interaction, and peer play interaction: Mediation effect of child temperament vol.37, pp.4, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.4.014
- The role of parents’ child-rearing behavior and teacher-child interaction in peer interaction: The mediating role of social skills vol.37, pp.5, 2015, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.5.022
- The Effects of Preschool Teachers' Qualification and Competency on Young Children's Development vol.6, pp.4, 2015, https://doi.org/10.17703//ijact2018.6.4.233
- Effects of Teaching Efficacy of Early Childhood Teachers on the Peer Play Interactions of Young Children: Mediating Effects of Teacher-Child Interactions vol.41, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5723/kjcs.2020.41.6.67
- Mediating Effect of Fathers’ Parenting Behavior on the Relationship Between Young Children’s Temperament and Peer Play Behavior vol.42, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.5.629
- Developmental Trajectories of Negative Peer Play in Preschool: Predictors and Outcomes1 vol.52, pp.3, 2015, https://doi.org/10.3138/jcfs.52.3.07