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Froude Scaling 기법을 적용한 헬기 비상부주 장비 해수면 안정성 입증 시험

Stability Test Using Froude Scaling Method of Emergency Flotation System for Helicopter

  • 투고 : 2015.08.31
  • 심사 : 2015.11.26
  • 발행 : 2015.12.01

초록

해상 운용 헬리콥터는 비상부주를 적용하여 탑승자의 안전한 탈출을 위해 일정시간 이상 안정된 상태를 유지할 수 있어야 한다. 규정에서도 헬기가 해상에 착륙 후 승객이 탈출할 수 있는 충분한 부양시간을 요구하고 있다. 이를 위해 국내개발 헬기의 비상부주 장비는 해수면에서의 안정성 입증을 위해 "Froude Scaling" 기법을 적용하여 수조시험을 수행하였다. 시험 형상 및 조건은 헬기 하중조건과 요구되는 규격을 고려하여 설정하였다. 시험결과 요구 조건인 해상 상태 코드4와 손상조건 해상 상태 코드2에서 안전성이 있음을 확인하였다.

A marine helicopter should remain sufficiently upright to permit safe evacuation of all personnel with a flotation system. And the rule requires that after ditching in water, the adequate flotation time will allow the occupants to leave the rotorcraft. To this end, stability test of the emergency flotation system for Korean marine helicopter was performed by using "Froude scaling method" in water tank. Test configuration and conditions were determined in consideration of the helicopter loading condition and related specifications. Test results meet the stability requirements at sea state code 4 and sea state code 2 with puncture conditions.

키워드

참고문헌

  1. Primary Item Development Specification for KUH-1M Helicopter, HMAPS0001, 2014, pp.208
  2. Advisory Material For Substantiation Of Emergency Flotation System, AC29 MG10, 2014, pp.D-89-D-96, pp.MG 10-4, pp.A-1
  3. Buoyancy and Waterlines ZESE-KUHDN001, 2013, pp.8
  4. Bum-Shick Shin, Hyun-Joon Chung, Kyu-Han Kim Experimental study on new artificial reef for hydraulic stability, Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 2014, pp.557
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  6. A. R. J. M. Lloyd, Seakeeping-Ship Behavior in Rough Weather, Ellis Horwood Limited, 1989, pp.27
  7. Standardized Wave and Wind Environments for NATO Operational Areas, ANEP-11 Ed. 1, 1983, pp.F-6