Abstract
Studies on switching intention have been one of the most interesting topics. In this paper we investigate empirically the factors influencing the mobile communication service switching intention. Our research model includes the relationship between 'switching intention' and 'habit', 'alternative attractiveness', 'present service satisfaction'. In addition, we try to find the effects that 'habit' and 'alternative attractiveness' give to 'switching intention' through 'present service satisfaction'. Finally, the moderating effects of 'handset subsidy' are examined. We analyze the model by Multiple Group Structural Equation Model. This proves that 'habit', 'present service satisfaction', and 'alternative attractiveness' give direct effects to 'switching intention'. And 'habit' and 'alternative attractiveness' give the indirect effects to 'switching intention' through 'present service satisfaction'. In addition, 'handset subsidy' has the moderating effects between 'switching intention' and 'habit'.
이동통신 서비스 시장에서 서비스 전환의도에 영향을 주는 요인들에 대한 연구는 매우 중요하게 다루어지고 있다. 본 논문에서는 이동통신 가입자의 서비스 전환의도에 영향을 미치는 요인들과 이들의 영향정도를 실증적으로 분석하고자 한다. 개인적 특성인 습관과 경쟁 사업자의 이동통신 서비스 매력이 현재 서비스 만족을 통해서 전환의도에 영향을 주는 관계를 포함하였으며, 특히 이러한 영향 요인들이 단말기 보조금에 대한 지각 크기에 따라 사업자 전환의도에 다르게 영향을 줄 것이라는 가설을 포함하였다. 구조방정식모형과 다중집단분석을 사용하여 연구가설을 실증하였으며, 이동통신 서비스 전환의도에 습관, 기존 서비스 만족, 대안 서비스 매력이 유의한 영향을 주며, 습관과 대안 서비스 매력은 기존 서비스 만족을 경유하여 전환의도에 영향을 주는 효과도 나타났다. 또한, 단말기 보조금 지각 수준에 따라 영향력의 유의성이 다르며, 습관이 전환의도에 주는 영향력은 단말기 보조금 지각 수준이 클수록 약한 것을 확인할 수 있다.