Abstract
The use of semiconductor devices as a component of eco-friendly motor vehicles has increased and their widespread use as high voltage switches is expected. On the other hand, in the case of high-voltage switches, reliability test equipment is not localized. To test high voltage switches, this paper analyzed the relevant test standards for developing power supplies. In particular, for the automotive semiconductor reliability test, the AEC (Automotive Electronic Council) Q101 was analyzed. Based on that, the standard specifications of the power supply were determined. For the main power circuit, the pull bridge converter was adopted and based on the specification, the circuit parameters were determined and verified by simulation. The interface for the parallel and pattern operation was designed. The characteristics of the power supply were tested.
자동차에서 반도체 소자의 사용이 증가하고 있으며 특히 친환경자동차의 구동장치 부품으로서 고내압 스위칭 사용 증가가 예상된다. 그러나 고내압 소자의 경우는 신뢰성 시험을 하기 위한 장비가 국산화 되어 있지 않다. 그러므로 고내압 소자를 시험하기 위한 전원장치의 개발을 위하여 관련 시험규격을 분석하였다. 특히 자동차용 반도체 신뢰성 시험을 위한 AEC(Automotive Electronic Council) Q101에서 시험항목을 분석하여 개발이 필요한 전원장치의 사양을 결정하였다. 주회로는 풀브리지 컨버터로 선정하였으며 주어진 장치 사양에 따라 각종 변수를 설계하였고, 회로 변수의 적절성은 시뮬레이션을 통하여 검증하였다. 또한 전력부의 병렬운전. 패턴 운전을 위한 인터페이스를 설계하였다. 이를 통해 개발된 제품은 시험을 통하여 특성을 검증하였다.