DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Fisher's Auditory Problems Checklist (FAPC) and Scale of Auditory Behaviors (SAB) in Screening Central Auditory Processing Disorders

중추청각처리장애 선별도구로서의 Fisher's 청각행동문제 체크리스트(FAPC)와 청각행동특성척도(SAB)의 비교 연구

  • Yoon, Min Ho (Dept. of Speech Pathology & Audiology, Graduate School, Hallym University) ;
  • Jang, Hyun Sook (Div. of Speech Pathology and Audiology, Research Institute of Audiology and Speech Pathology, Hallym University)
  • 윤민호 (한림대학교 대학원 언어병리청각학과) ;
  • 장현숙 (한림대학교 언어청각학부)
  • Received : 2014.10.31
  • Accepted : 2014.12.22
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of this study was to observe auditory processing skills in school-age children using Fisher's Auditory Problem Checklist(FAPC; Fisher, 1976) and Scales of Auditory Behaviors(SAB; Shiffman, 1999) in order to provide a basis for clinical application in screening central auditory processing disorders(CAPD) in Korea. Korean translated version of FAPC and SAB were given to the parents or care givers of 233 students from grades 1~6. As a result of testing FAPC, the average score for all grades showed 91.87(${\pm}7.93$) points, with grade point average score falling in 90.13~93.67 range and no significant differences among grades. For SAB, the average score for all grades showed 53.44(${\pm}5.09$), with grade point average score falling in 51.78~55.44 range and also no significant differences among grades. Significant correlations between FAPC and SAB were shown in all and within grade levels. There showed to be 22 children(9.9%) in -1 SD at risk criteria, with 13 male students(12%) and 9 female students(7.8%) for both FAPC and SAB. In applying FAPC and SAB clinically to school-age children, these two tests showed to have a significant correlation, but because of different characteristics due to the small number of children in the common risk range, diagnostic testing/rehabilitation plan based on screening and auditory behavior characteristics is recommended to be conducted complementarily to one another.

본 연구의 목적은 국외에서 중추청각처리장애의 선별도구로 널리 사용되고 있는 Fisher's 청각행동문제 체크리스트(Fisher's auditory problems checklist, FAPC)와 청각행동특성척도(Scale of Auditory Behaviors, SAB)를 한국어로 번역하여 학령기 아동을 대상으로 실시하므로 국내의 학령기 아동의 청각행동특성을 파악하고, 두 검사 간의 특성을 비교하므로 국내에서 중추청각처리장애 선별을 위한 기초 자료를 제공하는데 있다. 한국어로 번역된 FAPC와 SAB 검사도구를 1~6학년 223명의 학생의 부모나 양육자에게 실시한 결과, FAPC와 SAB 검사 도구는 모두 학년별로 유의미한 점수 차이를 보이지 않았고, 학년 증감에 따른 수행 점수 간에 특정 유형이 관찰되지 않았으므로 본 설문지들은 학년에 상관없이 사용하여도 무방하다고 여겨진다. 그러나 두 검사의 유의미한 상관관계에도 불구하고 공통위험군 범위의 아동 수가 적어 서로 다른 특성을 포함하고 있으므로 선별검사 및 청각행동특성을 기초로 한 진단검사의 선정 및 재활 계획 수립시 서로 보완적으로 사용하는 것이 바람직하다고 여겨진다. 더하여 두 검사의 중추청각처리장애와의 관련성 검증과 표본 집단을 확대한 규준 제시를 통한 후속 표준화 연구가 요구된다.

Keywords