DOI QR코드

DOI QR Code

An analysis of mathematics teachers' perceptions about motivation

수학교사들의 동기유발에 대한 필요성과 활용에 대한 인식

  • Shim, Sang Kil (School of Liberal Arts and Sciences, Dankook University) ;
  • Lee, Kang Sup (Department of Mathematics Education, Dankook University)
  • Received : 2014.05.17
  • Accepted : 2014.09.12
  • Published : 2014.11.30

Abstract

In this study, mathematics teachers' awareness of the need for motivation and its utilization in the actual classes were analyzed through a survey. As a result, the mathematics teachers answered positive on the need for motivation but the attempts for motivation in actual classes were rather low. In addition, they answered that teacher training for motivation were helpful in actual classes. Among Keller's ARCS, the strategies mathematics teachers recognized necessary and those used frequently in actual classes often showed generally consistent, and the need for motivation and the degree of utilization got highest score in motivation sector. On the other hand, mathematics teachers need to acknowledge specific utilization strategies of ARCS but showed incompetent in utilizing them in actual classes. Thus, in order to efficiently utilize the strategies for motivation in mathematics classes, mathematics teachers needed practical teacher training, specific instruction methods, researches on practical instructional methods and in-service, and administrative supports for the activations of teacher's study group and mentor system.

Keywords

References

  1. 강현영, 고은성, 김태순, 조완영, 이경화, 이동환 (2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사, 학교수학 13(4), 633-649. (Kang, H. Y., Ko, E. S., Kim, T. S., Cho, W. Y., Lee, K. H., & Lee, D. H. (2011). Mathematics Teachers' Perspectives on Competencies for Good Teaching and Perspective Teacher Education, School Mathematics 13(4), 633-649.)
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]. (Ministry of Education and Science Technology (2011). Mathematics Curriculum, Ministry of Education and Science Technology 2011-361 [No. 8].)
  3. 권대훈 (2009). 교육심리학의 이론과 실제(2판), 서울: 학지사. (Kwon, D. H. (2009). Theory and Practice of Educational Psychology(second edition) , seoul: Hakjisa Publisher.)
  4. 권오남, 주미경, 박정숙, 박지현, 오혜미, 조형미 (2013). 스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리와 현장적용 가능성에 대한 연구, 수학교육 논문집 27(3), 249-266. (Kwon, O. H., Ju, M. K., Park, J. S., Park, J. H., Oh, H. M., & Jo, H. M. (2013). The Study on the Development principles for the Mathematics Textbook based on Storytelling and the Possibility of Implementation, Communications of Mathematical Education 27(3), 249-266.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.3.249
  5. 김동렬, 문두호, 손연아 (2006). 중등 생물 교육에서 ARCS 수업 실태 및 교사의 인식 조사를 통한 동기 유발 전략의 수업 적용 방안 탐색, 생물교육 34(2), 185-200. (Kim, D. R., Moon, D. H., & Son, Y. A. (2006). The Research on Motivation Strategies' Lesson Applications by Studying ARCS Programs and Teachers' Recognition in Secondary School Biology Education, Biology Education 34(2), 185-200.)
  6. 김신자, 이인숙, 양영선 (1999). 교육공학의 이론과 실제, 서울: 문음사. (Kim, S. J., Lee, I. S., & Yang, Y. S. (1999). Theory and Practice of Educational Technology, seoul: Moonumsa.)
  7. 나일주, 정인성 (1996). 교육공학의 이해, 서울: 학지사 (Rha, I. J. & Chung, I. S. (1996). Understanding of Educational Technology, seoul: Hakjisa Publisher.)
  8. 문광호, 우정호 (1999). 중.고등학교 수학의 시각화, 학교수학 1(1), 135-156. (Mun, K. H. & Woo, J. H. (1999). A Study on the Visualization of Middle & High School Mathematics, School Mathematics 1(1), 135-156.)
  9. 문병상 (2013). 수학교과의 내재적 동기와 유능감 신념의 관계에 대한 종단 연구, 교육심리연구 27(3), 595-609. (Moon, B. (2013). A Longitudinal Study on the Relationship between Intrinsic Motivation and Competence Beliefs about Mathematics, The Korean Journal of Educational Psychology 27(3), 595-609.)
  10. 박선화, 김명화, 주미경 (2010). 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2010-9. (Park, S. H., Kim, M. H., & Ju, M. K. (2010). A Study on Affective Characteristics Toward Mathematics, Korea Institute of Curriculum & Evaluation RRI 2010-9.)
  11. 박재근, 조영진 (2010). 초등학교 과학 수업에서 학습자의 동기 유발과 참여 활동을 구조화한 수업 전략의 개발과 적용, 생물교육 38(2), 285-297. (Park, J. K. & Cho, Y. J. (2010). Development and Application of Teaching Strategy Structuring Learner's Motivation and Paricipation Activities in Elementary Science Classes, Biology Education 38(2), 285-297.)
  12. 방정숙, 권미선 (2012). 좋은 수학 수업에 대한 교사들의 인식; 초.중등 교사의 인식 비교를 중심으로, 수학교육 논문집 26(3), 317-338. (Pang, J. & Kwon, M. (2012). Effective Mathematics Instruction; Comparison of Conception by Elementary and Secondary School Teachers, Communications of Mathematical Education 26(3), 317-338.)
  13. 성열욱, 김상운 (2001). 동기유발은 위한 ARCS이론을 적용한 수업이 수학과 문제해결력 신장에 미치는 영향, 한국학교수학회논문집 4(2), 93-102. (Sung, Y. O. & Kim, S. U. (2001). The effectiveness of the ARCS model which is adapted to improve the solution of mathematical problems for the induction of motivation in learners, Journal of the Korean School Mathematics Society 4(2), 93-102.)
  14. 소연희 (2009). 학습자의 교수몰입에 대한 지각정도가 자기효능감, 학습동기 및 수학 학업성취에 미치는 영향, 교육학연구 47(4), 75-95. (So, Y. (2009). The effects of learners' perception on teaching flow, self-efficacy, and academic motivation on academic achievement in math, Korean Journal of Educational Research 47(4), 75-95.)
  15. 심상길, 이강섭 (2013). 중등 초임수학교사들의 컴퓨터 관련 지식의 형성과 활용에 대한 연구, 수학교육 52(2), 163-174. (Shim, S. K. & Lee, K. S. (2013). A study on the knowledge formation and utilization of computer among beginning secondary mathematics teachers, The Mathematical Education 52(2), 163-174.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.2.163
  16. 오후진, 이유심 (2002). 수학과 동기유발을 위한 학습자료의 활용에 관한 연구, 과학교육연구 33, 103-116. (Oh, H. J. & Lee, Y. S. (2002). The Study on Using Teaching Materials in Mathematics for Stimulating Learners, Report of Science Education 33, 103-116.)
  17. 이대현, 최승현 (2006). 수학과 좋은 수업 사례에 대한 질적 분석, 한국학교수학회논문집 9(3), 249-263. (Lee, D. H. & Choe, S. H. (2006). A Qualitative Analysis on the Characteristics of "Best Practice" in Mathematics, Journal of the Korean School Mathematics Society 9(3), 249-263.)
  18. 이주섭 (2007). 국어 수업 도입부의 동기유발 유형 연구, 새국어교육 75, 289-310. (Lee, J. S. (2007). A Study on the Type of Motivation in Korean Language Instruction Introduction Part, Korean Education 75, 289-310.)
  19. 최승현, 황혜정 (2009). 내용교수지식(PCK)에 기초한 수업컨설팅에 관한 연구; 수학 초임교사의 사례를 중심으로, 학교수학 11(3), 369-387. (Choe, S. H. & Hwang, H. J. (2009). The Research on Pedagogical Content Knowledge(PCK) Focused on Instructional Consulting for Secondary Beginning Teachers, School Mathematics 11(3), 369-387.)
  20. 켈러, 송상호 (1999). 매력적인 수업 설계, 서울: 교육과학사. (Keller, J. M. & Song, S. H. (1999). Attractive Instructional Design, Seoul: Kyoyookkwahaksa.)
  21. 하태경, 심규철, 김현섭, 박영철 (2008). 과학 교과에서 학습 동기 전략을 활용한 4E&E 순환학습모형의 개발, 한국과학교육학회지 28(6), 527-545. (Ha, T. K., Shim, K. C., Kim, H. S., & Park, Y. C. (2008). Development of 4E&E Learning Cycle Model using Learning Motivation for School Science, J Korea Assoc.Sci. Edu. 28(6), 527-545.)
  22. Keller, J. M. (1987). Development and Use of the ARCS Model of Instructional Design, Journal of Instructional Development 10(3), 2-10. https://doi.org/10.1007/BF02905967
  23. Means, T. B., Jonassen, D. H., & Dwyer, F. M. (1997). Enhancing Relevance: Embedded ARCS Strategies vs. Purpose, Educational Technology Research and Development 45(1), 5-17.