The Journal of Korean Philosophical History (한국철학논집)
- Issue 43
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- Pages.203-230
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- 2014
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- 1598-5024(pISSN)
The Educational Meaning expressed in Mu-wi of Lao-tzu and κεvoς of Jesus
노자의 무위(無爲)와 예수의 케노스(κεvoς)에서 본 교육적 함의 - 『도덕경』과 「빌립보서」를 중심으로 -
- Kim, Young-Hoon (Korea University)
- 김영훈 (고려대학교)
- Received : 2014.11.12
- Accepted : 2014.11.28
- Published : 2014.12.31
Abstract
Education system of Korea faced to enterance examination of universities in modern capitalism society. Education authority is confused by this, and then schools lost their goal for education. Mu-Wi in "Tao Te Ching" of Lao-tzu in one of Chinese old philosophers and
현대 자본주의 신자유주의 시장경제하에서 우리의 교육은 다시 한 번 시장 경제의 논리로 고교 선택제가 생기고 자본주의 논리에 의해서 대학을 위한 교육으로 전락해 버렸다. 이러한 가운데 교권은 흔들리게 되었고, 학교의 교육방침은 그야말로 어디로 가야할지 모르는 상황에 놓이게 되었다. 그런데 중국 고대의 철학자인 노자의 "도덕경"에서의 무위(無爲)사상과 신약성서 "빌립보서" 2장 6절-11절에 나오는 예수의 케노스(
Keywords