The Educational Meaning expressed in Mu-wi of Lao-tzu and κεvoς of Jesus

노자의 무위(無爲)와 예수의 케노스(κεvoς)에서 본 교육적 함의 - 『도덕경』과 「빌립보서」를 중심으로 -

  • Received : 2014.11.12
  • Accepted : 2014.11.28
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Education system of Korea faced to enterance examination of universities in modern capitalism society. Education authority is confused by this, and then schools lost their goal for education. Mu-Wi in "Tao Te Ching" of Lao-tzu in one of Chinese old philosophers and ${\kappa}{\varepsilon}vo{\varsigma}$ of "Philippians" 2:6-11 give important meanings to modern people. Mu-Wi is anti-meaning of Jak-Wi or In-Wi, and means doing with natural state. This means that politicians do follow natural rule returing Jak-Wi or In-Wi to Mu-Wi in society with Jak-Wi or In-Wi. In addition, the meaning of ${\kappa}{\varepsilon}vo{\varsigma}$ is to love and serve people for calling of mankind from God through Jesus who gave himself to death in the society with hate and Jealous. It is great lesson of the saint and gives valuable and important meaning in education reality of Korea.

현대 자본주의 신자유주의 시장경제하에서 우리의 교육은 다시 한 번 시장 경제의 논리로 고교 선택제가 생기고 자본주의 논리에 의해서 대학을 위한 교육으로 전락해 버렸다. 이러한 가운데 교권은 흔들리게 되었고, 학교의 교육방침은 그야말로 어디로 가야할지 모르는 상황에 놓이게 되었다. 그런데 중국 고대의 철학자인 노자의 "도덕경"에서의 무위(無爲)사상과 신약성서 "빌립보서" 2장 6절-11절에 나오는 예수의 케노스(${\kappa}{\varepsilon}vo{\varsigma}$)의 사상은 우리 현대인들에게 주는 의미가 크다고 하겠다. 무위(無爲)란 작위(作爲)나 혹은 인위(人爲)의 반대의 개념으로서 자연의 도(道)인 자연스러운(nature) 상태대로 행하는 것을 말한다. 이것은 작위로 가득 차 있는 위정자들의 정치와 인간 사회에서의 인위에서 돌이켜 자연의 순리를 역행하지 말라는 것이다. 또한 케노스의 의미는 미움과 시기로 가득 차 있는 인간 세상에서 자신을 내어놓은 예수의 죽음을 통하여 이제 인간의 사명을 깨닫고 그 사명을 위하여 사랑과 헌신을 하라는 귀한 성인의 교훈이며, 이러한 교훈은 우리 교육의 현실 속에서도 많은 의미를 주고 있다.

Keywords