A Study on Taoism Theory in the Former Half of Joseon Dynasty

조선 전기 도가사상 연구 - 「심기리편(心氣理篇)」과 『조선왕조실록』에 나타난 '도가'를 중심으로 -

  • Received : 2014.10.26
  • Accepted : 2014.11.28
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Until now, the studies researching the Taoism theories of Joseon Dynasty have mainly dealt around the latter half of Joseon Dynasty. The reason for that was because the 5 cribs of a book Lao Tzu and the 2 crib of a book Changzi were produced after the Imjin-Year Korean-Japanese War(壬辰倭亂,Imjin Waeran). Therefore this thesis extracted the mentions about Taoism from about 200-year history records from Jeong Do-Jeon's Theory, which was the theoretical foundation for early days of Joseon's foundation and the history book King Taejong's Annals(太宗實錄) contained in The Annals of Joseon Dynasty(朝鮮王朝實 錄) and analyzed the extracted historic data as the first work contemplating how the Taoism theories were developed during the first half of Joseon Dynasty. From the analysis, this study drew out the findings as follows. Jeong Do-Jeon and Gwon Geun sharply criticized the Taoism for that it pursued for the techniques of longevity for oneself without moral. They tried to establish the identity of neo-Confucianism on the foundation criticizing the Taoism and the Buddhism. Since then, the Taoism was transformed through the 3 stages in The Annals of Joseon Dynasty. The first stage was the stage transformed 'Lao Tzu' as the witchcraft master of long-live, the technique of the taoist hermit and the super god in Taoism, and regarded the Taoism as heresy and excluded the Taoism. Second stage was the stage trying to see the book Lao Tzu as the core of Taoism theory separately from the 'Hermit Witchcraft' and the 'Taoist gods' the target of fortune-pursue religion beyond from the primary discussion of exclusion. Third stage was revealed as the respects on the art of politics and the art of living described in the book Lao Tzu. That is, the Taoism theories in the first half of Joseon Dynasty was developed with various spectrums from the early days of Joseon's foundation to 15~16 centuries beyond Joseon's strong suppression against the Taoism and the Buddhism in early days. That is the point that the Taoism in the first half of Joseon Dynasty can't be simply interpreted in the neo-Confucianism. During the firs half of Joseon Dynasty, the warm attitude toward the Taoism was created differently from the attitude against suppressing it as a cult, which had been created in the early days of Josen's foundation, and there appeared the changes accepting the art of living and the art of politics theoretically integrating with the Confucianism theories. That is, the book 'Lao Tus' became accepted as the Confucian country's arts of living and politics from a cult book pursuing for immoral log and immortal life. Such acception is revealed as the appearance actively interpreting the books about Laoism in the latter half o Joseon Dynasty.

조선 도가사상 연구는 지금까지 조선후기를 중심으로 다루어져 왔다. 조선시대 5권의 "노자" 주석서와 2권의 "장자" 주석서가 모두 임진왜란 이후의 작품이기 때문이다. 따라서 본 논문은 조선전기의 도가사상 전개를 고찰하기 위한 1차 작업으로 개국초기의 사상적 기반이 되었던 정도전의 "심기리편"과 "조선왕조실록"의 "태종실록"에서 임란 이전까지 200여년 간의 사료 안에서 도가 사상에 대한 언급을 발췌하고 이를 분석하였다. 이를 통해 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 정도전과 권근은 도가를 '도덕이 없는 양생술의 추구'로 비판하였다. 도교와 불교의 비판 위에서 성리학의 정체성을 확립하고자 한 것이다. 이후 "조선왕조실록"에서 도가는 세 가지 단계로 변용(變容)된다. 첫째는 '노자'를 장생의 사술, 신선의 방술, 도교의 최고 신으로 환치시켜 이단시하고 배척하는 단계이다. 둘째는 1차적인 배척의 논의에서 벗어나 도가사상의 핵심으로서의 "노자"와 '신선술' 및 기복신앙의 대상이 되는 '도교 신'인 '노자'와 분리해서 보려는 단계이다. 셋째 3차 논의는 "노자"의 정치술과 처세술에 대한 존숭으로 드러난다. 즉 조선 전기 도가 사상은 건국초기에서 15~16세기에 이르기까지 초기의 강력한 벽도불에서 벗어나 다양한 스펙트럼을 가지고 전개된다. 이러한 점은 조선 전기의 도가를 단순히 성리학의 도통관에 따른 이단논리로 해석할 수 없는 지점이다. 건국 초기의 벽이단론에서 도가에 대한 온정적 태도를 취하게 되고, 유학과 사상적으로 융합되는 처세술과 정치술을 수용하는 변화를 보인다. 즉 '노자(老子)'는 비도덕적인 장생불사(長生不死)의 탐욕을 가진 이단(異端)에서 유교국가의 처세술과 정치술로 수용되는 것이다. 이러한 수용은 조선 후기로 가면 도가서(道家書)에 대한 적극적 해석의 모습으로 드러난다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단