International Commerce and Information Review (통상정보연구)
- Volume 16 Issue 4
- /
- Pages.35-54
- /
- 2014
- /
- 1598-7604(pISSN)
Behavior analysis of mobile banking user with smart phone
스마트폰 기반 모바일뱅킹의 사용자 행동분석
- Received : 2014.06.15
- Accepted : 2014.09.20
- Published : 2014.09.27
Abstract
Since smart phone users are continually increasing, smart phone based mobile banking users are increasing too. Therefore this study analyzes behavior of smart phone based mobile banking users. This study surveyed 400 people aged 10 to 50. The survey shows social effect influences convenience of smart-phone based mobile banking, perceived danger, and perceived security. Also,'promptness', the element of convenience has influence on trust. As perceived danger was higher, it was more vulnerable to resistance. The intention of smart-phone based mobile banking was influenced by trust and resistance. Specifically rising of intention was more influenced by lifting trust than lowering resistance.
스마트폰 이용자가 지속적으로 늘어나며 스마트폰 기반 모바일뱅킹 이용고객 또한 늘어나고 있다. 본 연구에서는 스마트폰 기반 모바일뱅킹 고객의 행동을 분석하고자 한다. 이를 위하여 이론적 연구모형을 제시하였으며, 실증분석을 위하여 10대에서 50대의 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 그 유의성을 검증하였다. 그 결과, 사회적 영향은 스마트폰 기반 모바일뱅킹의 편리성과 지각된 위험 그리고 지각된 보안에 영향을 미치고 있었으며, 편익의 요소 중 즉시성이 신뢰에 영향을 미치고 있었다. 또한, 지각된 위험이 높을수록 사용자의 저항이 더욱 크게 영향을 받았으며, 스마트폰 기반 모바일뱅킹의 사용의도는 신뢰와 저항 수준에 따라 영향을 받고 있었는데, 구체적으로는 저항을 낮출 때 보다 신뢰를 높일 때 더 높아지는 것으로 나타났다.
Keywords