The Effects of Career Experiential Learning: Career Maturity and Academic Achievement in Korea

진로체험의 효과: 진로성숙도와 학업성취도

  • Received : 2014.04.30
  • Accepted : 2014.06.17
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Introducing the Coarsened Exact Matching(CEM), this study evaluates the effect of career experiential learning on career maturity and academic achievement among Korean adolescents. To guarantee the randomness between the students who has had career experiential learning and the others who has not, we process the raw data through the CEM before the regression analysis. According to the result, the efficacy of the career experiential learning on students' career maturity and their academic achievement still remains statistically significant even after the CEM. This positive significance of career experiential learning is consistent for both high school students and middle school students. Furthermore, direct experiential learning is more efficient than indirect experiential learning to improve career maturity of the students. These results implied that academic ability, as well as, career maturity could be developed by career experiential learning. While emphasizing the importance of career experiential learning for Korean adolescent, we also discuss the social implications of this study to encourage career education and its limitations.

이 연구는 청소년들의 진로체험이 진로성숙도 및 학업성취도에 미치는 효과를 보다 면밀하게 진단하기 위해 미경험자와 경험자간의 무작위성(randomness)을 확보할 수 있는 CEM(Coarsened Exact Matching) 방법을 도입하여 분석하였다. 진로체험은 매칭 후에도 다른 요인을 모두 통제한 상태에서 진로성숙도와 학업성취도에 대해 통계적으로 유의미한 정(+)의 효과가 있는 것으로 나타났다. 이 결과는 중학생과 고등학생을 나누어 분석한 두 가지 결과에서 동일하게 나타났다. 나아가 직접체험과 간접체험을 구분하여 비교 분석한 결과, 두 가지 역시 모두 통계적으로 유의미한 정(+)의 효과를 보여주었으며 진로성숙도에 대한 영향에 있어서 간접체험보다는 직접체험이 더 큰 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 진로체험이 진로 관련 특성에 도움이 될 뿐만 아니라 학업 관련 특성에도 도움이 된다는 사실을 말해주는 것이라고 할 수 있다. 끝으로 이 연구에서는 진로체험의 필요성을 강조하면서 진로체험 활성화를 위한 정책적 시사점과 이 연구가 가지는 한계점을 함께 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단