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Introduction and Reflection of 'Action-based Inquiry' Employed in User Research

전기자전거의 사용자 경험 조사에 도입된 ‘행위기반 조사법'의 소개와 고찰

  • Kim, dokyung (School of Design and Human Engineering, UNIST) ;
  • Kim, KwanMyung (School of Design and Human Engineering, UNIST)
  • Published : 20140000

Abstract

Background How are data collected if already established methods are inadequate for investigating user experience under particular conditions? The existing methods are difficult to utilize when a newly developed product is in its’ early stages after being released to a few initial users in the market and when the usage is involved in a continuous movement. The electric bicycle is one such case. The recruitment of appropriate users for the test may not be feasible and the employment of existing methods focused on observations and in-context interviews may be useless. This study presents how we can devise and test a new user research method for the electric bicycle.Methods We analyzed particular conditions in the use of electric bicycles and adopted the basic principles of existing user research methods to devise a new method, which we named ‘Action-based Inquiry.’ Action-based Inquiry is composed of two steps; ‘understanding the product by researchers’ and ‘action-based user experience data collection.' We used the user diary method with research participants in the first step. The results of the diary study were used to design a detailed scenario for the following step. finally, we provided participants with an actual context and collected data related to their experiences.Results Consequently, we collected rich and insightful user experience data on explicit, behavioral and tacit knowledge levels.Conclusion Although this study did not verify the validity of the proposed method and the credibility of the collected data, we can cautiously say that the ‘Action-based Inquiry’ had positive results, and is worth consideration in future research.

연구배경 연구자가 기존의 사용자 조사 방법을 적용하기에 적절하지 않은 상황에서는 어떤 방법으로 데이터를 수집할 수 있을까? 전기자전거와 같이 시장에 진입한 초기 제품이면서 시용 시 빠른 운동이나 이동이 발생하는 경우 사용자층을 찾기가 어렵고, 조사 대상의 빠른 이동성으로 인해 관찰과 현장 인터뷰를 기반으로 하는 기존의 조사 방법을 효과적으로 시행하기가 어렵다. 본 연구는 이러한 상황에 적합한 새로운 사용자 조사 방법을 고안하고 실행하여 적용 가능성을 시험하기 위하여 실시되었다.연구방법 우리는 전기자전거의 사용 상황분석 결과를 바탕으로 기존 사용자 조사방법의 원리를 채용하여 새로운 방법을 고안하였다. 행위기반 연구(Action based Inquiry; AI)로 명명된 이 방법은 ‘연구자에 의한 제품 이해 단계’와 ‘사용자의 행위기반 경험 수집 단계’로 구성된다. 첫 단계에서는 연구자가 일정 기간 제품을 사용하고 일지를 작성함으로써 직접 데이터를 수집한다. 이 결과를 바탕으로 실제 사용 상황과 같은 조건을 제시하고 사용자로 하여금 전기자전거를 사용하도록 하면서 주어진 업무를 수행하게 하는 두 번째 단계를 통해 관련 데이터를 수집하였다.연구결과 결과적으로 전기자전거에 대한 사용자의 명시적, 행위적, 암묵적 지식과 관련된 풍부한 자료들이 수집 되었다.결론 본 연구에서 제안한 조사 방법의 타당성과 이의 적용을 통해 수집된 자료의 신뢰성은 향후 검증 받을 필요가 있으나, 기존의 방법으로 조사하기 어려운 상황에서 풍부하고 의미 있는 사용자 경험 자료가 수집되는 것을 양적으로 질적으로 확인 하였다. 따라서 이 방법을 다양하게 응용 및 적용해 볼 가치가 있다.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the National Research Foundation of Korea Grant funded by the Korean Government (NRF-2012S1A5A8024274).