On the study of war history education - On the focus of noncommissioned officer's department -

전쟁사 교육방안 연구 - 부사관 학과를 중심으로 -

  • Received : 2014.04.28
  • Accepted : 2014.05.24
  • Published : 2014.05.30

Abstract

The history of mankind has been at war with the war now going on in this moment. To prepare for this war, war history has been studied and its importance can be summarized in three main points. First, to understand the predictions of war and, second, to develop doctrines to fit changing circumstances, and to hone tactics through indirect war experiences. The curriculum of war history education for noncommissioned officer's department(two-year program) must include war lessons and skills to prepare the war. By indirect experiences through training they will have the ability to perform their duties in the field. This paper focuses to review the contents and methods of war history education which is being taught and to propose the new model for war history education for the students who are commissioned as officers after graduation.

인류의 역사는 전쟁으로 점철되어 왔으며 지금 이 순간에도 전쟁은 벌어지고 있다. 이러한 전쟁을 대비하기 위해 전쟁사연구를 하고 있으며 그 중요성은 크게 세 가지로 요약 할 수 있다. 첫째, 전쟁을 이해하여 예측하고, 둘째, 상황변화에 맞는 교리를 개발하며, 간접 전쟁경험을 통해 전술전기를 연마하는 것이다. 현재 2년제 부사관 학과의 전쟁사교육 역시 전쟁사연구를 통해 교훈을 도출하여 대비능력을 배양해 나가는 교육과정이 무엇보다 중요하다고 할 수 있다. 교육을 통해 간접경험을 함으로써 장차 직책수행 시 그 능력을 배가 할 수 있기 때문이다. 이러한 관점에서 본고에서는 대부분의 학생들이 졸업 후 초급간부로 임관 할 2년제 부사관 학과에서 현재 시행하고 있는 전쟁사교육 내용 및 방법이 적절한가에 대하여 알아보고 향후 적용할 전쟁사교육 발전방안을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 임종득, "전쟁사 교육발전방안." 군사평론 제348호, 육군본부, p163, 2000.
  2. 육군부사관학교, 충용대 논단 6집, pp146. 2010
  3. "국가와 안보 I", 제 4장 6․25전쟁사. 육군 교육사령부. 2013. 11.
  4. "신성대학교 2014 교과과정." 신성대학교, 2013. 12.
  5. "전쟁사 교육의 현실태와 나아갈 길", 육군 군사연구소/학군제휴협약대학협의회, 2013. 11.
  6. "간부교육자료", 보병 제 OO사단, 2014.
  7. 서상문, "동아시아 전쟁사 최근연구 논문선집 국방부군사편찬연구소, 2007.
  8. 김성우, "문제중심학습(PBL) 경험연구"-군사학과 전쟁사 강좌 사례를 중심으로, 융합보안논문지 제13권 제2호, 2013. 5.