Increasing demand formaritime security measures to streamline the maritime security

해양경비수요 증대에 따른 해양경비 효율화 방안

  • Received : 2014.05.07
  • Accepted : 2014.05.18
  • Published : 2014.05.30

Abstract

Three sides by the waters of the country in which the topography of the peninsula is a treasure trove of natural resources in the country to recognize the importance of the sea and maritime territorial and maritime policy for the protection of rights, such as to promote the country striving to strengthen haeyangryeok. However, marine activities is 200 sea miles exclusive economic zone of the stage (EEZ) and the continental shelf extends as the, EEZ waters of the overlapping jurisdiction, Books sovereignty, marine scientific research and development, including the continental shelf surrounding the deepening relationship between the neighboring countries and complex understanding including international cooperation and coexistence between countries to be competitive. This time the Coast Guard 's maritime sovereignty existing patron driven from the accident prevention safety management system, from our sea, has been kept firmly. However, due to the new issue of disaster lies in the fate of marine police became dismantled. This real time so that you can be reborn as a marine police force structure. Structure to change the way the rescue operation. Expenses, Shore, you will need to increase the professionalism of pollution.

국토의 3면이 바다인 반도의 지형을 갖고 있는 우리나라는 자원의 보고인 바다의 중요성을 인식하고, 해양영토 확장 및 권익보호를 위한 해양정책을 추진하는 등 국가해양력 강화를 위해 노력하고 있다. 그러나 해양활동의 무대가 200해리 배타적 경제수역(EEZ)과 대륙붕까지 확장됨에 따라, EEZ가 중첩되는 해역에서의 관할권, 도서영유권, 해양과학조사 및 대륙붕 개발 등을 둘러싸고 인접국과 복잡한 이해관계가 심화되는 등 국제적 협력과 국가간 경쟁이 공존하고 있다. 이러한 때에 해양경찰은 기존의 해양주권수호에서부터 사고예방 중심의 안전관리체계 구축에 이르기까지 우리 바다를 굳건히 지켜왔다. 특히 해상안보, 해양사고, 해상범죄, 해양오염에 있어 날로 증가하는 경비수요에 효율적으로 대응하기 위하여 최선의 노력을 다하고 있다.

Keywords

References

  1. 이춘재, '해양경찰의 해양안전 정책방향', 2013 한국정책학회 하계학술대회 겸 국제학술대회, p.283, 2013.
  2. 해양경찰청, 2013 해양경찰백서, 해양경찰청, p.38, 2013.
  3. http://cafe.daum.net/ybsambridge/RmMd/45?q
  4. 이춘재, '해양경찰의 해양안전 정책방향', 2013 한국정책학회 하계학술대회 겸 국제학술대회, p.285, 2013.
  5. 해양경찰청, 2013 해양경찰백서, 해양경찰청, p.23. 2013.
  6. 김영구, '서해에서의 어자원 관리와 한.중 어업협정', 해양전략 제108호, 2000.9.
  7. 강덕동, '21세기 해양안보 환경 변화와 대응방향-해군과 해양경찰 역할 중심으로-', 21세기 해양시대개막과 한국해양경찰, 학술총서 17, 한국해양전략연구소, pp.14-17, 2001.
  8. 해양경찰청, 2013 해양경찰백서, 해양경찰청, pp.74-76, 2013.
  9. 해양경찰청, 2013 해양경찰백서, 해양경찰청, pp.152-154, 2013.
  10. 해양경찰청, 2013 해양경찰백서, 해양경찰청, pp.208-211, 2013.
  11. 김현기, '해양경찰의 발전방향(I) -임무와 조직을 중심으로- ', 21세기 해양시대개막과 한국해양경찰, 학술총서 17, 한국해양전략연구소, pp.87-90, 2001.
  12. 해양경찰청, '2013년 선진 해양경찰 실천계획', 2013년 해양경찰청 연구업무계획, 2013.
  13. 동해지방해양경찰청, '2014년 주요업무계획', 동해지방해양경찰청 연두업무계획, 2014.
  14. 문화일보, 오피니언 사설, 2014.05.02.(金)자.
  15. 김현기, '해양경찰의 발전방향(I) -임무와 조직을 중심으로- ', 21세기 해양시대개막과 한국해양경찰, 학술총서 17, 한국해양전략연구소, pp.79-80, 2001.
  16. 중앙일보, 30면 오피니언, '해경 이번에 죽어야 산다'. 2014.05.23.(금)자.