An International Study on Different Factors Operating Personnel Strategies of School Temporary Workers: Focusing on Korea, Holland, Germany, Sweden

학교회계직원 인력운영 방안에 대한 국제비교 분석 - 한국·네덜란드·독일·스웨덴 중심으로 -

  • Received : 2014.09.15
  • Accepted : 2014.11.24
  • Published : 2014.11.30

Abstract

The necessities of a plan for the labor force in the school temporary workers are superior in education practice. In a view of government, a new paradigm and method for them such as employment stability, better treatment and fewer tasks have been sought. However, the information for them is not enough. While seeing the main issue to manage an temporary workers and the feature of the system for them in schools of Holland, Germany and Sweden, this study shows an effective plan for not only the labor force in the school temporary workers and but their skill development. Based on the result of a plan in education office, supporting office, and schools this study proposes the political and institutional method to revitalize the efficient management of an temporary workers in school.

교육현장에서 학교회계직원의 효율적 인력운영방안에 대한 요구가 점점 커지고 있다. 국가적 차원에서 이들의 고용안정화, 처우개선 및 교원의 행정업무경감 등에 활용될 수 있는 학교회계직원의 행정체제의 새로운 패러다임과 개편 방향을 모색하고 있다. 현 시점에서, 이를 위한 정보가 부족한 실정이다. 본 연구는 이러한 문제의식을 바탕으로 우리나라의 학교회계직원 운영관리 방안의 주요 문제 및 쟁점을 살펴보고, 네덜란드, 독일, 스웨덴의 학교회계직원 운영시스템의 특징을 살펴보면서 학교회계직원의 직무능력 향상과 효율적인 인력관리를 위한 운영방안을 통합적 관점에서 밝히고자 하였다. 나아가 본 연구는 교육청, 교육지원청, 일선학교 차원의 효율적 인력운영방안 모색 결과를 기초로 하여, 각 기관에서 학교회계직원의 효율적 인력운영을 위한 정책적, 제도적 방안을 제시하였다.

Keywords