Research into the Effect of Jeju Olle Tails on Nearby Land Prices using Feasirable Generalized Least Squares

제주 올레길이 인근토지가격상승율에 미친 영향에 관한 연구 -제주 올레7코스를 대상으로

  • Received : 2014.01.31
  • Accepted : 2014.03.27
  • Published : 2014.03.30

Abstract

This study utilizes FGLS (Feasible Generalized Least Squares) to determine the impact of Jeju Olle trekking courses on nearby land prices. Official 2010 land price data for 7 areas surrounding different Jeju Olle Trails was examined with a GIS program to determine the exact distance of land parcels from nearby trekking courses. Distance and various other pricing factors were used as explanatory variables for increases in land prices. The dependent variable was the rate of change in land prices from 2002 to 2010. Unlike existing studies which have examined the effect of highways, subways and other transportation facilities on land prices, this paper examines the effect of Korea's first-ever trekking courses on nearby land prices. This study concludes that 7 different Olle Trails exert a significant influence on nearby land prices and that land prices decrease by 0.03% per meter as plots get further and further from Olle Trails. This result shows that not only transport infrastructure (highways, subways, etc.) but also non-traffic infrastructure such as Jeju Olle Trails and trekking courses can have positive effects on local real estate markets.

본 연구는 제주 올레 트레킹코스의 개발이 인근 토지의 지가상승에 미친 영향을 FGLS(Feasiable Generalized Least Square)를 사용하여 분석하였다. 분석자료로는 제주올레 7코스 주변의 2010년 개별공시지가자료를 사용하였는데, GIS프로그램을 이용하여 제주올레7코스로부터 각 필지까지의 거리를 측정하여 설명변수로 사용하였고, 그 외 다양한 토지가격영향요인들을 설명변수로서 고려하였다. 종속변수로는 2002년과 2010년 사이 토지가격변화율을 사용하였다. 기존 연구들이 고속도로, 지하철 등 교통시설의 개발이 주변 토지가격에 미친 영향을 분석한 반면, 본 연구는 국내에서는 처음으로 트레킹코스의 개발이 주변 토지가격에 미친 영향을 분석하였다는 데에 의의가 있다. 본 연구의 분석결과 올레7코스의 개발은 인근의 토지시장에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로는 올레7코스로부터 1미터 멀어질수록 토지가격 상승률이 0.03% 하락하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는, 고속도로나 지하철과 같은 교통시설의 건설만이 부동산시장에 영향을 주는 것이 아니라, 제주올레와 같은 트레킹코스의 개발도 인근의 부동산시장에 영향을 줄 수 있다는 것을 보여준다.

Keywords