초록
현대적 관점의 디자인은 기업의 경제적 이윤창출을 목적으로 생산능률의 향상을 위한 디자인이나 판매 촉진을 위한 스타일링에 초점을 맞췄던 과거의 개념에서 변화하였다. '인간중심 디자인'으로 디자인이 시장과 자본의 원리뿐만 아니라 전통이나 문화에 적합한 인간 중심의 디자인, 문화중시의 디자인으로 나아가 사회적, 윤리적 책임과 가치가 함께 하는 디자인으로 향상되어 발전되어지고 있다. 이러한 현재의 디자인은 개인과 사회에서 만들어지고 습득된 문화에 기반을 두고 잠재되거나 표출된 사회적 가치를 중시하는 디자인의 결과물이며 이를 제공하는 디자이너의 책무로 여겨지기도 한다. 디자인의 사회적 영향에 대한 고려와 함께 검토되어야 하는 '디자인의 사회적 가치'실현을 위해 첫째, 소외되었으나 간과되어서는 안되는 이들을 위한 인간중심의 디자인과 둘째, 지역과 상황에 적합하며 지역사회 발전에 공헌하는 문화중심의 디자인과 셋째, 익숙한 아이디어들 선선한 패러다임으로 대체한 사용성 중심의 디자인에 대해 예시하였다. 이는 디자인이 갖는 가능과 의미를 목적적인 관점에서 제시하여 사회적 문제와 인간을 위한 방법을 디자인의 '문제의 발견'과 '문제해결 능력'에서 찾아 차후 사회적 가치의 실현과 확산에 대한 연구로 진행될 것이다.
The focus of design in the contemporary point of view has changed from the improvement in production efficiency for profitability and in styling for sales promotion to human-oriented design. Human-centered design has developed into design which includes social and ethical responsibility and values. With tradition and culture as a base the principles of markets and capital are incorporated as well. Such current design is the outcome of design which honors social values represented based on culture acquired from individuals and society and the the responsibility of the designer who provides it. For the realization of social values in design, it should be considered along with the influence of design on society, this study presented the following cases: First, human-oriented design for those who are isolated, but should not be ignored; Second, cultural-oriented design which makes a contribution to local conditions; and third, usability-oriented design which replaces familiar ideas with new paradigms. This study presented the function and meaning of design in terms of purpose and the methods to solve social and human problems using design. Further studies should deal with the realization and extension of social values through design.