DOI QR코드

DOI QR Code

Literature Review on Communication Assessment Scales for AAC User

보완대체의사소통체계 사용자를 위한 의사소통 측정도구 문헌분석

  • 정소영 (공주대학교 특수교육과) ;
  • 김삼섭 (공주대학교 특수교육과)
  • Received : 2014.06.24
  • Accepted : 2014.08.18
  • Published : 2014.10.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate targets to use measurement tools to communicate developed in Korea and factors consisting of questions, to examine how measurement tools to communicate applied for AAC subjects were. In the case of measuring language and communication skills targeting people with disabilities, aphasia was out of common, in the case of applying to different types of failures, it showed rare. While factors consisting of questions on measurement tools to communicate had many factors on communication limitations and many factors on impairments in body functions that limit communication, they didn't have a lot of factors on restrictions in participation caused by communication limitations and lots of environmental factors that serve as barriers or facilitators for communication. AAC intervention was applied in the order of physical disabilities, autistic disorder, mental retardation, developmental disabilities, communication disorders, although "PPVT-R", "REVT" were widely used as measurement tools to communicate used in AAC intervention experiment, there were much more cases of relying on observation than standardized tools. Based on the results, we discussed that the need of evaluating to provide ACC application and individualized education(IEP)'s grounds and the research on evaluation criteria and measurement questions should be tried.

이 연구에서는 우리나라에서 개발된 의사소통 측정도구의 사용대상, 문항 구성 요인을 알아보고, 보완대체의사소통체계(AAC) 사용자에게 적용된 의사소통 측정도구 분석을 통해 의사소통 측정도구와 AAC의 관련성을 알아보았다. 장애인을 대상으로 언어 및 의사소통 능력을 측정한 경우는 실어증이 월등히 많았으나 다른 장애유형에 적용한 경우는 드문 것으로 나타났다. 의사소통 측정도구의 문항 구성요인은 의사소통제한 요인과 의사소통을 제한하는 신체기능장애 요인을 많이 포함하고 있는 반면, 의사소통 참여 제한 요인과 의사소통을 방해하거나 촉진하는 환경적 요인이 포함된 경우는 많지 않았다. AAC 중재는 지체장애, 자폐성장애, 정신지체, 발달장애, 의사소통장애 순으로 많이 적용되었고, AAC 중재 실험에 사용된 의사소통 측정도구는 "그림어휘력검사", "수용 표현어휘력검사"가 많이 사용된 것으로 나타났다. 결과에 근거하여, AAC 적용 및 개별화교육 지원의 근거를 제공할 수 있는 평가의 필요성과 평가 준거 및 측정문항에 대한 연구가 시도되어야 함을 논의하였다.

Keywords

References

  1. D. Beukelman and P. Mirenda, "Augmentative and alternative communication. management of severe communication disorders in children and adults(4en ed.)," Baltimore, Paul H. Brooks Publishing Co, 2013.
  2. 김삼섭, 중증장애인의 교육과 재활 : 실제와 전망, 서울, 이화여자대학교 출판부, 1996.
  3. M. E. D'Agostino and P. W. Cascella, "Communication supports by job coaches of people with developmental disabilities," J. of Developmental & Developmental Disabilities, Vol.20, pp.551-560, 2008. https://doi.org/10.1007/s10882-008-9118-4
  4. ASHA, "Communication bill of rights," National Joint Committee for the Communication Needs of Persons with Severe Disabilities, J. of Guidelines for meeting the communication needs of persons with severe disabilities, Vol.34, No.7, pp.2-3, 1992.
  5. E. Siegal-Causey and A. Wetherby, "Nonsymbolic communications," In E. S. Martha and B. Fredda(Eds.), "Instruction of students with Severe Disabilities(5th ed)," NJ, Prentice Hall, 2000.
  6. 박경옥, "지체 및 뇌성마비학생의 비상징적 의사 소통 행동 평가척도 타당화 및 유형화", 특수교육 저널: 이론과 실천, 제12권, 제1호, pp.145-171, 2011.
  7. 윤선아, "보완대체 의사소통 체계 사용자의 성공적 통합을 위한 중재요소 고찰", 특수교육, 제6권, 제2호, pp.105-127, 2007.
  8. 김영태, "취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 척도의 개발: 문항 및 신뢰도 분석", 언어청각장애연구, 제5권, 제1호, pp.77-101, 2000.
  9. 김영태, "영유아 언어발달검사 개발 연구: 문항 및 신뢰도 분석", 언어청각장애연구, 제7권, 제2호, pp.1-23. 2002.
  10. 김영태, 홍경훈, 김경희, "수용.표현어휘력거사의 개발연구: 문항개발 및 신뢰도 분석을 중심으로", 언어청각장애연구, 제14권, 제1호, pp.34-45, 2009.
  11. 남궁정, 김종훈, "의과대학생의 의사소통능력 척도 개발 및 타당화", 창의력교육연구, 제10권, 제1호, pp.85-109, 2010.
  12. 김효정, "한국말더듬지각검사 개발 연구", 언어치료연구, 제22권, 제1호, pp.191-205, 2013.
  13. 김정완, 노년기 의사소통능력 척도의 개발, 박사학위논문, 연세대학교 대학원, 2010.
  14. 김두영, 뇌졸중 후 실어증 환자에서 한국어판 의사소통 활동지표의 타당도와 신뢰도, 석사학위논문, 고려대학교 대학원, 2014.
  15. 박경옥, "중도 뇌성마비 아동의 비상징적 의사소통 능력 사정: 종합적 사정 가설 모형 제안", 특수교육저녁: 이론과 실천, 제7권, 제3호, pp.207-229, 2006.
  16. 육주혜, 박경옥, 백종남, "정신지체인과 자폐성장 애인의 비상징적 의사소통 행동 평가문항의 요인 구조 확인 및 모형 적합도 검증", 특수교육재활과학연구, 제51권, 제2호, pp.281-300, 2012.
  17. 박은혜, 김영태, 김정연, 파라다이스 보완대체의 사소통 기초능력평가, 서울, 파라다이스, 2008.
  18. 신은희, 유어 언어발달 인적 지원 환경 평가 도구 개발, 숙명여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  19. 김영태, 박현주, 민홍기, "보완대체의사소통 도구 개발을 위한 학령기 아동 및 성인의 핵심어휘조사", 언어청각장애연구, 제8권, 제2호, pp.93-110, 2003.
  20. 윤미선, "청각장애 아동의 진단과 평가 시 의사 소통능력 평가의 중요성에 관한 질적연구", 언어 청각장애연구, 제12권, 제3호, pp.447-464, 2007.
  21. 김영태, 박소현, 이희란, "학령전 언어장애아동 진단모델 정립을 위한 질적 연구: 핵심요소 및 평가체제를 중심으로", 언어청각장애연구, 제10권, 제3호, pp.24-40, 2005.
  22. H. P. Parette, M. B. Huer, and M. J. Brotherson, "Related service personnel perceptions of team AAC decision-making across cultures," J. of Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, Vol.36, pp.69-82, 2001.
  23. G. Soto, E. Muller, P. Hunt, and L. Goetz, "Critical issues in the inclusion of students who use AAC: An educational team perspective," Augmentative and J. of Alternative Communication, Vol.17, pp.62-72, 2001a. https://doi.org/10.1080/aac.17.2.62.72
  24. G. Soto, E. Muller, P. Hunt, and L. Goetz, "Professional skills for serving students who use AAC in general education classroom: A team perspective," J. of Language, Speech, and Hearing Service in Schools, Vol.32, pp.51-56, 2001b. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2001/005)
  25. K. Whitmire, "The evolution of school-based speech-language services," J. of Communication Disorders Quarterly, Vol.23, pp.68-76, 2002. https://doi.org/10.1177/152574010202300202
  26. 이현정, 강민경, 김영태, "어머니가 인식한 자녀의 의사소통 어려움과 스마트미디어 활용 현황 및 요구조사", 제18권, 제2호, pp.163-171, 2013. https://doi.org/10.12963/csd.13016
  27. World Health Organization, International classification of functioning, disability and health, Geneva, 2001.
  28. World Health Organization, "International classification of functioning, disability and health : children & youth version," 2007.
  29. 통계청, 사용자를 위한 ICF 활용 길잡이, 2010.
  30. C. Rowland, M. Fried-Oken, S. Steiner, and D. Lollar, Proposed code set for augmentative and alternative communication users based on the international classification of functioning, disability and health-children & youth version (ICF-CY), Oregon Health & Science University, http://www.csi-cy.org, 2009.
  31. 강우정, 정소영, 김삼섭, "국내 보완.대체의사소통 연구 동향 분석: 1994년부터 2011년까지", 자폐성장애연구, 제11권, 제2호, pp.1-31, 2011.
  32. 이윤숙, 전병운, "발달장애아동을 위한 보완.대체의사소통체계 연구 동향 분석: 2000-2009년 논문을 중심으로", 특수교육연구, 제45권, 제2호, pp.39-67, 2010.
  33. 최승희, 박경옥, "장애학생의 의사소통기능 향상 을 위한 국내 보완.대체의사소통 활용 연구 고찰", 특수교육교과연구, 제5권, 제2호, pp.43-57, 2012.
  34. 김숙연, 정옥란, "한국어판 CADL-2의 표준화를 위한 기초연구", 언어치료연구, 제13권, 제1호, pp.19-38, 2004.
  35. 김수정, 신지철, 김덕용, 김향희, "뇌졸중 후 실 어증 환자의 삶의 질 척도: 한국어판의 타당도 및 신뢰도", 재활복지, 제16권, 제4호, pp.245-265, 2012.
  36. 김수련, 김향희, "기능적 의사소통능력 평가를 위한 문항 연구", 재활복지, 제16권, 제1호, pp.207-224, 2012.
  37. 교육부, 2013 특수교육통계, 2013.
  38. S. L. Glennen and D. C. DeCoste, Handbook of augmentative and alternative communication. San Diego, CA, Singular, 1997.
  39. 송만호, 반다이크 사정을 활용한 중도 뇌성마비 아동의 의사소통 특성 연구, 단국대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  40. S. N. Calculator, "Promoting the acquisition and generalization of conversational skills by individuals with severe disabilities," J. of Augmentative and Alternative Communication, Vol.3, pp.94-103, 1988.