초록
기상레이더의 관측 특성상, 지형클러터 등의 관측영역 한계로 인한 관측공백 지역이 발생한다. 이러한 레이더 빔의 차폐는 강우량의 과소추정 원인이 된다. 이를 해결하기 위해 본 연구에서는 Hybrid Scan Reflectivity (HSR) 기법을 개발하고 기존 방법 결과와 비교하였다. 결과에 의하면, 기존 레이더 관측방법으로 지형에 의해 반사도 정보를 얻지 못하는 영역에 대하여 HSR 기법이 레이더 강우량을 추정할 수 있음을 확인하였다. 반사도 스캔기법과 빔차폐/비 빔차폐영역에서 모두 HSR 기법을 적용한 결과가 정확성이 가장 뛰어났다. 다음으로 각 방법별 레이더 추정 강우량을 HEC-HMS에 적용하여 홍수 유출량 추정 정확성을 평가하였다. HSR 기법에 의한 유출량은 RAR 산출 시스템과 M-P 관계식 대비 상관계수는 평균 7%와 10%, Nash-Sutcliffe Efficiency는 평균 18%와 34% 향상되었다. 따라서 정확한 홍수량 추정을 위해 수문분야에 HSR 기법에 의해 추정된 강우량을 활용할 필요성이 있는 것으로 사료된다.
Due to the nature of weather radar, blank areas occur due to impediments to observation, such as the ground clutter. Radar beam blockages have resulted in the underestimation rainfall amounts. To overcome these limitations, this study developed the Hybrid Scan Reflectivity (HSR) technique and compared the HSR results with existing methods. As a result, the HSR technique was able to estimate rainfalls in areas from which no reflectivity information was observable using existing methods. In case of estimating rainfalls depending on reflectivity scan techniques and beam-blockage/non beam-blockage, the HSR accuracy is superior. Furthermore, rainfall amounts derived from each method was inputted to the HEC-HMS to examine the accuracy of the flood simulations. The accuracy of the results using the HSR technique in contrast to the RAR calculation system and M-P relation was improved by 7% and 10%(based on correlation coefficients), and 18% and 34%(based on Nash-Sutcliffe Efficiency), on average, respectively. Therefore, it is advised that the HSR technique be utilized in the hydrology field to estimate flood discharge more accurately.