DOI QR코드

DOI QR Code

21세기 학습능력 신장을 위한 다학문적 교육 프로그램 개발

Development of Multi-Disciplinary Learning Program for 21st Century Learning Skills

  • 투고 : 2014.08.27
  • 심사 : 2014.09.30
  • 발행 : 2014.10.31

초록

이 연구에서는 학생들이 황새 복원과 관련된 주제의 프로젝트를 수행하는 과정에서 여러 학문의 지식을 활용하여 학습능력이 신장될 수 있는 방법을 제안하고자 한다. 개발 프로그램은 3 4학년군, 5 6학년군 각 4차시 총 8차시이며, 각 차시에서 황새와 관련된 초등학교 교과의 지식이나 개념을 기반으로 창의성, 문제해결능력, 의사소통능력 등의 학습능력이 신장될 수 있도록 설계하였다. 프로그램의 타당성 검증을 위해 총 12명으로 구성된 전문가 집단에 내용타당도 검증방법을 사용하였다. 타당성 평가 결과 분석을 위해서 Lawshe(1975)의 내용타당도 비율(Content Validity Ratio: CVR) 계산 공식을 활용하였다. 검증 결과는 전체 8차시의 타당성 조사 결과 3,4학년 4차시 프로그램을 제외하고는 개발 취지에 부합하는 것으로 분석되었다. 3 4학년 4차시 프로그램은 다학문적 연계 영역에 대한 문제점이 제기되었고, 이를 수정하였다. 향후 이 연구에서 제안한 프로그램을 초등학교 학생에게 적용하여 학습능력 향상 효과성 정도를 측정할 필요가 있겠다.

In this study, we propose a learning method that can be extended to take advantage of the knowledge of the various disciplines in the project related to the subject to perform the process of restoring stork. The development program is grade 3.4 Group 4 class hours, grade 5.6 Group 4 class hours, total 8 class hours, and in each class hour, it was designed to be extended such creativity, problem solving skills, communication skills and ability to learn, based on knowledge and concepts of the elementary curriculum related to storks. Content validity was verified using a method consisting of 12 experts to verify the validity of the program. Feasibility evaluation of Lawshe (1975) content validity ratio for the analysis: we used (Content Validity Ratio CVR) calculation formula. As a result of a feasibility study in total 8 class hours, It was analyzed that match with the development effect except for program of grade 3.4 group 4 class hours. grade 3.4 group 4 class hours program was raised this issue for the academic linkage region, was fixed. Later, It is necessary to measure the degree of learning skills improves effectiveness by applying it to the elementary school students in the proposed research program.

키워드

참고문헌

  1. Partnership For 21st Century Skills, 21st Century Skills Standards, 2013.
  2. AASL Standards for the 21st-Century Learner. http://www.ala.org/ala/aasl/aaslproftools/learningstandards/standards.cfm. ALA, 2013.
  3. A Fundamental Study for the Construction School Curriculum of Knowledge-based Society I. KICE, 2001.
  4. http://www.p21.org/storage/documents/P21_Framework_Definitions.pdf
  5. Hyundai Research Institute, The Strategy on Future industrial of Alvin Toffler: School education, 2005.
  6. Ministry of Education. National Curriculum Frameworks : SEOUL, 2013.
  7. STEAM Guide Book : KOFAC, 2012.
  8. Jin-Su Kim, A Cubic Model for STEAM Education. KTEA. Vol. 11, No, 2, pp. 124-139, 2011
  9. Hyung Huh, A study on the development model for curriculum evaluation in Korea : KEDI, 1996.
  10. she, C. H.. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575, 1975. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  11. Jin-Hee Ku, Soo-Bum Shin, Jeong-Beom Song. A Development of Algorithms Curriculum Using Robotics. Communications in Computer and Information Science Volume 339, 2012, pp 368-375, 2012. https://doi.org/10.1007/978-3-642-35264-5_50