A Research for Methodology of Culture Semiotics for Smart Healing Contents

스마트 힐링콘텐츠의 문화기호학적 방법론 연구

  • 백승국 (인하대학교 문화콘텐츠학과) ;
  • 윤은호 (인하대 대학원 문화경영학과)
  • Received : 2014.07.20
  • Accepted : 2014.09.30
  • Published : 2014.09.30

Abstract

This research aims to suggest the possibility of functional culture contents based on interdisciplinary methodologies, especially for people who have Autism Spectrum Conditions, or those who have disabilities on express and receive gamsung (emotions). Recently, the development of application technologies in smartphones and tablet computers needs of functional culture contents, which are connected with the gamsung system. Moreover, the potential of marketplace of functional culture contents is emerging, as can be seen from the success of Augmentative and Alternative Communications (AAC) applications. Therefore, with the development of more applications that prevent and resolve Gamsung Disabilities anticipatively, there will be a positive economic effect of reducing back on intervention expenses as well as the construction of new contents ecosystem. So, in this research, we will attempt to make an approach of using the cultural semiotics methodology in finding attributes and features of applications that help to keep mental stability and balance for people with gamsung Disabilities. Particularly, this research will suggest an interdisciplinary theory on healing contents making methodology, using contents analysis; user interface (UI) analysis; and user experience (UX) analysis on existing smart healing applications.

본 논문은 문화콘텐츠에 감성적 심리학적 접근방법론을 적용하여 콘텐츠 유저의 감성에 긍정적인 효과를 유발하는 기능성 문화콘텐츠의 학제적 연구의 가능성을 탐색하기 위해, 감성 수용과 표출에 문제가 있는 일반인이나 자폐 스펙트럼 장애인 등을 대상으로 한 기능성 문화콘텐츠의 학제적 접근에 대한 가능성을 제안하고자 한다. 최근 스마트폰과 태블릿 컴퓨터 어플리케이션 기술의 발전은 감성과 연관된 기능성 문화콘텐츠를 필요로 하고 있으며, 학제적 관점에서의 기능성 문화콘텐츠의 개발시장의 잠재성이 보조 대안적 커뮤니케이션(AAC) 어플리케이션의 성공으로 드러나고 있다. 따라서 감성장애를 선제적으로 예방하고 해소하는 어플리케이션이 개발될 경우, 감성장애인의 중재 비용이 상당히 감소되는 경제적 효과와 콘텐츠의 새로운 생태계를 조성하는 순기능이 발생할 것으로 예상된다. 따라서 본 논문에서는 감성장애자들에게 심리적 안정과 균형감을 유지하게 만드는 어플리케이션의 속성과 특징에 대한 문화기호학적 접근을 시도하고자 한다. 즉 문화기호학적 차원에서 기존 스마트 힐링 어플리케이션의 내용 분석과 유저 인터페이스(UI) 그리고 유저 경험(UX)에 대한 분석과 평가를 시도하여 감성기반의 힐링콘텐츠 구축 방법론에 대한 학제적 이론을 제시하고자 한다.

Keywords

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