기술사업화를 위한 연구개발센터의 역할 : 개발도상국의 사례 및 시사점

The Role of R&D Center for Technology Commercialization : The Case and Implication to The Developing Country

  • 투고 : 2014.07.18
  • 심사 : 2014.08.13
  • 발행 : 2014.08.31

초록

기술사업화를 위한 연구개발 센터 조직은 크게 세 가지 단계로 구분된다. 첫째는 산업계의 문제를 해결하는 역량을 개발하는 것이며, 둘째는 선진국을 따라잡기 위해 수입된 기술을 창조적 모방을 통해 개발하는 것이다. 셋째 단계는 선진화된 지식창조 역량을 습득하는 것이다. 따라서 센터의 조직은 대학과 정부의 발전전략과 잘 연계되어야 한다. 본 연구는 개발도상국에게 연구센터의 개발을 통해 경제개발과 관련된 관리적 시사점을 제공하고 있다. 사례연구로 든 카자흐스탄의 경우 산업계 문제해결 단계인 첫 번째 단계에서 센터는 기술과 인적자원 측면에서 인프라구조를 구축한다. 두 번째 단계는 지식 역량을 구축하는 것으로 중앙 아시아에서 주요 산업 연구개발 허브로서의 역할을 하는 것이다. 셋째 단계에서는 센터가 선진화된 지식을 구축하여 세계수준의 지식센터를 만드는 것이다. 이같은 점에서 연구개발과 사업화 센터의 진화는 센터의 서비스 형태에 따라 다르게 나타나야 할 것이다.

The role of R&D center for technology commercialization can be categorized into three distinct stages: the first stage consists in developing industrial problem-solving capability; the second consists in catching up with industrialized economies developing creative imitations of imported technologies; and the third consists in acquiring advanced knowledge creation capability. Accordingly, the R&D center's organization should be aligned with this development strategy. This case study of Kazakhstan provide a managerial implication for the other developing countries. The first stage of development, which may be called the 'industrial problem solving stage,' the center will build the infrastructure in terms of both technology and human-resources. The second stage will involve building up 'knowledge capability' with a view to becoming a major industrial R&D hub in Central Eurasia. In the third stage, the center will create advanced knowledge as a 'world-class knowledge center'. In this regard, the evolution of the R&D center should be described according to the features of the center's services.

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