DOI QR코드

DOI QR Code

Activation plans of the Cultural Exchanges between Korea' and the Czech Republic's Animation

한국과 체코의 애니메이션 교류를 통한 문화교류 활성화 연구

  • 박기복 (강원대학교 영상문화학과)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Animation is an important tool to establish the identity of mutually related countries, as cultural contents with the economic value. That is, it is necessary that the Korean animation should extend the previous boundary of exchange, for the status of representative cultural industry in the 21st century global market. Especially, to overcome the regionally prejudiced and unbalanced cultural exchange, the possibility of extension with Czech animation, which has not had an active exchange with Korea, will be considered and the efficient method will be proposed. The Czech Republic is geopolitically located in the center of Europe and its infrastructure like industrial construction, investment environment, human resources is outstanding among Visegrad Group. The Czech Republic has a remarkable cultural border-crossing phenomenon, and as a complex country of cultural and religious characteristics of eastern and western European, it is a powerful nation leading Central Europe. Therefore, the animation exchange of Czech and Korea is valuable in culture and economy of both nations. Through such an animation exchange of both nations, not only Korean animation secures the diversity of exchange but also insignificant cultural exchange after formal establishment of diplomatic relations in 1990, will be revitalized and international firm relationship of both nations will be established. Therefore, as an activation plan or cultural exchange of Korea and the Czech Republic, concrete plan like Stop Motion Animation Workshop is proposed.

애니메이션은 경제적 가치와 함께 문화콘텐츠로서 상호 관련국가 간의 정체성을 확립하는 중요한 기재이다. 따라서 21세기 글로벌 시장에서 한국의 애니메이션이 대표적 문화산업의 위상을 위해 기존의 교류의 폭을 확장시킬 필요성이 있다. 특히 지역적으로 편향되어 불균등하게 나타나는 문화적 교류를 극복하기 위해 한국과 문화교류가 활성화되지 않은 체코 애니메이션의 교류 확대 가능성을 타진하고 그 효율적인 방안을 제시하고자 했다. 체코는 지정학적으로 유럽의 중심지역에 있고 산업인프라 구축, 투자 상승, 인적 자원 등의 기반이 비셰그라드 권역 국가 중 뛰어난 여건을 갖추고 있다. 그리고 유럽권역과 아시아권의 문화 접변(cultural border-crossing) 현상이 두드러지는 지역이고 동 서 유럽의 문화 종교적 특성을 융합한 국가로써, 중부유럽의 중심역할을 이행하고 있는 문화 강국으로 나타나고 있다. 따라서 체코와 한국의 애니메이션 교류는 경제적, 문화적 가치가 높다. 특히 체코는 문화예술의 독창성이 뛰어난데 그 중 전통 인형극은 체코의 대중적 삶과 문화가 연계되어 있다. 체코는 이러한 인형극을 형식적으로 스톱모션의 퍼핏(puppet) 애니메이션 장르로 계승 발전했으며 또한 내용적으로 풍자의 힘을 적극 수용하여 대중적 기반뿐만 아니라 국제적 명성을 얻고 있는 애니메이션계의 강국의 면모를 갖추었다. 따라서 이러한 상호 국가 간의 애니메이션교류를 통하여 한국 애니메이션은 교류의 다양성을 확보할 수 있을 뿐만 아니라 1990년 정식 외교 관계의 수립 후 그동안의 미미한 문화교류를 다시 활성화시킬 수 있다. 나아가서 양국 간의 국제적으로 연대 관계를 구축할 수 있을 것이다. 한 체코 문화교류 및 활성화 방안으로 스톱모션 애니메이션 워크숍 등의 구체적 방안을 제안하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김윤아, "예술 애니메이션의 '장인-작가성' 연구: 이슈 파텔과 얀 슈반크마이에르를 중심으로",(2008).동국대 대학원, 연극영화학과 박사학위논문, 2008
  2. 김신규, 체코인의 정체성과 커뮤니케이션 방식, 동유럽발칸학 제6권 1호, 한국동유럽발칸학회, 2004, p.274.
  3. 김호.김재웅, "이지 바르타의 작품의 어둠의 상징성", 한국콘텐츠학회'07 Vol.7 No.9,(2007), p.21.
  4. 유선비, "체코인형극의 전통과 애니메이션", 동유럽 연구 제31권 (2012). p.80.
  5. 진경아, "얀 슈반크마이에르에 내재된 벤야민의 알레고리"(2009).
  6. 조중현, "얀 슈반크마이에르의 애니메이션 나타난 그로테스크 연구"(2009).
  7. 최아름, "한국과 체코의 문화교류 주요 콘텐츠 현황분석 및 활성화 방안2012", p.107-114.
  8. 국내제작 애니메이션 판정기준 정비방안 연구, 정보통신정책연구원 방송통신위원회, 2011,9 p.13.
  9. VIP 리포트, 현대경제연구원 산업연구본부, 2013.09.05.
  10. Jaroslav Olsa, jr, "SEVEN CZECH TRAVELLERS IN KOREA", p.174.
  11. Global Competitiveness Index 2010-2011 rankings and 2009-2010 comparisons.
  12. http://www.globalwindow.org/gw/overmarket/GWOMAL020M.html?BBS_ID=10&MENU_CD=M10103&UPPER_MENU_CD=M10102&MENU_STEP=3&ARTICLE_ID=5017804&ARTICLE_SE=20302.
  13. 체코 영화 배급사 협회(http://www.ufd.cz/).
  14. 체코 영화센터Czech Flim Center(http://filmcenter.cz/).
  15. http://www.anifilm.cz.
  16. http://www.the-numbers.com/market/production-method/Stop-Motion-Animation.
  17. http://gogumi.co.kr/bbs/board.php?bo_table=news&wr_id=25.