DOI QR코드

DOI QR Code

Photorealism Effect of 3D Technical Realization - With an Emphasis on Image Reproduction of

3D 기술구현에서의 포토리얼리즘 효과 - 겨울왕국의 이미지 재현성을 중심으로

  • 박경미 (상명대학교 디지털 이미지학과) ;
  • 양종훈 (상명대학교 디지털 이미지학과)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Animation is showing the highest record in entertainment around the world and writing the history of 3D animation again. The image contents effect thanks to the proper introduction of the state-of-art digital technology, which is one of the causes of the outstanding entertainment and the factual reproduction of the images, provided an opportunity to transmit the meaning of image aesthetics, which is a virtual reality and image reproduction through the reality realization of photo medium, and to reinterpret the boundary of virtual reality. Especially, the development of digital contents technology due to scientific technologies demolishes the boundary of virtual reality and reality and creates the effect of making viewers be absorbed by realizing the virtual reality by means of 3D reality images which highlight the special characteristic of photos. The aspect of the contents technology and image aesthetics which can be interpreted in a view point beyond the existing concept of reality is found in the aura theory of Benjamin and in the Simulacres of Baudrillard. The 3D image by photo-reality herein presents various suggestions in the aspect of real existence of spatial expression, the meaning creation process of reality, the existence value of virtual images.

애니메이션 '겨울왕국'은 전 세계적으로 최고의 흥행을 기록하며 3D 애니메이션의 역사를 다시 쓰고 있다. 이러한 흥행 원인 가운데에 이른바 최첨단 디지털 기술의 적합한 도입 및 사실적인 재현에 의한 영상 콘텐츠 효과는 사진매체의 리얼리티 구현을 통해 가상현실과 이미지 재현이라는 영상미학의 의미 전달 및 경계를 재해석해 내는 기회가 되었다. 특히 과학기술에 의한 디지털 콘텐츠 기술의 발달은 사진의 특수성을 부각한 3D 리얼리티 이미지에 의한 가상현실을 구현함으로써 실재와 가상현실의 경계를 허물고 관객들을 몰입시키는 효과를 자아낸다. 기존의 리얼리티의 개념을 초월한 또 다른 관점에서 해석할 수 있는 콘텐츠 기술 및 영상미학적 측면은 보드리야르의 시뮬라크르와 벤야민의 아우라 이론에서 살필 수 있다. 여기에서 포토리얼리티에 의한 3D 이미지는 가상현실의 존재적 가치 및 리얼리티의 의미 생성 과정 그리고 공간 표현의 실재성 측면에서 다양한 시사점을 제시한다. 2014년 전 세계를 강타한 '겨울왕국'은 이러한 영상기술 및 미학적 의미를 바탕으로 3D 애니메이션의 이미지 재현성을 극대화하여 상업성, 예술성, 창조성의 발전을 도래하게 하였다. 여기에서의 허구적 리얼리티 기술 구현 및 의미 전달은 예술과 상업, 그리고 미학과 논리 사이의 관계 변화를 통해 3D 애니메이션 콘텐츠 문화 영역 및 네트워크 형성 작용에 커다란 가능성을 제시하고 있다. 다시 말해 문화와 사회, 재현과 현실 사이에서 발생할 수 있는 또 다른 차원의 대립과 경험의 긴장감을 제공하고 있는 것이다.

Keywords

References

  1. 심혜련, 20세기 매체철학, 그린비, 2013
  2. Jean Baudrillard, 하태완 역, Simulacres et Simulation, 시뮬라시옹, 민음사, 2013
  3. Petr Tausk, 하종희 옮김, Photography in the 20th Century, 20세기 사진사, 눈빛, 1995
  4. Walter Benjamin, 최성만 옮김, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner thechnischen Reproduzierbarkeit. Kleine Geschichte der Photographie, 기술복제시대의 예술작품. 사진의 작은 역사 외, 길, 2014
  5. 백지홍, (Essay)전통과 변화 그리고_<겨울왕국>, 미술세계, 통권 351호(2014), pp.172-173
  6. 공현희, <겨울왕국>의 서술구조에 대한 기호학적 분석, 일러스트레이션 포럼, Vol.38 No-(2014), pp.77-86
  7. 김석진, 사진, 매체, 그리고 아우라의 변형 : 디지털사진과 디지털아우라, 민족 미학회, Vol.10 No.2(2011), pp.155-186.
  8. 김애령, '알파걸'시대의 공주이야기, <겨울왕국>, 여/성 이론, Vol.- No.30(2014), pp213-222
  9. 노인식., 포토리얼리즘과 3D이미지의 추상적 개념고찰: 극사실회화와 3D이미지의 추상표현을 중심으로, 영상예술연구, Vol.9 No.-(2006), pp.337-362
  10. 문재철, 김유미, 디즈니 애니메이션에 나타난 모더니즘 회화스타일: 색, 형태, 공간을 중심으로, 만화애니메이션 연구, Vol.-No.33(2013), pp.31-53.
  11. 박석원, 한국장편 애니메이션과 미국 장편 애니메이션 제작공정의 차이, 애니메이션 연구, Vol.10 No.2(2014)
  12. 서유석, 영화리뷰<겨울왕국(Frozen)>: 아름다운 영상과 음악 겨울 매력에 빠지다, 통일한국, Vol.-No.363(2014), pp.72-73
  13. 전경란, 3D 입체 애니메이션의 영상 특징에 대한 연구, 만화애니메이션 연구, Vol.- No.20(2010), pp.31-45
  14. 이선진, 3D애니메이션 영화의 카메라를 통한 깊이감 표현 연구 : <크리스마스 캐롤>을 중심으로, 애니메이션 연구 Vol.7 No.1(2011), pp.39-55
  15. 이윤종, 마녀와 왕녀사이:<겨울왕국>의 흥행으로 보는 한국의 오늘, 문화과학, Vol.- No.78 (2014), pp.153-171
  16. 이혜원, 김민정, <겨울왕국>을 통해본 디즈니 애니메이션의 환상성, 만화애니메이션 연구, Vol.- No.35(2014), pp.107-128
  17. 이혜진, 김윤재, 보드리야르와 시뮬라크르, 그리고 이미지, 인문학연구, Vol.11No.-(2006), pp.132-150
  18. 임현지, 3D 디지털 애니메이션의 사실성에 관한 비교연구: 해피피트를 중심으로, 한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집, Vol.5 No.1(2007), pp.5-9.
  19. 전형도, 2D애니메이션에 나타나는 사실적 표현기법에 관한 연구, 한국디자인학회 학술발표대회 논문집, vol.-no.-(2006), pp.36-37
  20. 한지운, 김보연, 애니메이션 캐릭터에 적용된 색채의 이미지와 상징에 대한 연구: 디즈니 애니메이션 겨울왕국을 중심으로, 한국디지털디자인 협의회, Vol.2014 No.5(2014), pp.219-222.
  21. 디즈니 한국 공식 웹사이트, http://www.disney.co.kr/movies/frozen/, 검색어: 디즈니 제작기 영상
  22. 유니온프레스 뉴스, http://www.unionpress.co.kr/news/articleView.html?idxno=249199, 검색어: [인터뷰] 피터 델 베초, 제작자가 밝힌 '겨울왕국' 탄생기
  23. Duttlinger, Carolin, "Imaginary Encounters: Walter Benjamin and the Aura of Photography", Poetics Today. Vol. 29 Issue 1(2008), pp.79-101. https://doi.org/10.1215/03335372-2007-018
  24. Hegarty, Paul1, "Constructing (in) the 'Real' World Simulation and Architecture in Baudrillard", French Cultural Studies. Vol. 19 Issue 3(2008), pp.317-331. https://doi.org/10.1177/0957155808094943
  25. Luke, Timothy W, "Power and politics in hyperreality: The critical project of Jean Baudrillard", Social Science Journal, Vol. 28 Issue 3(1991), pp.347-368. https://doi.org/10.1016/0362-3319(91)90018-Y
  26. Peim, Nick, "Walter Benjamin in the Age of Digital Reproduction: Aura in Education: A Rereading of 'The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction' ", Journal of Philosophy of Education. Vol. 41 Issue 3(2007), pp.363-380.
  27. Pogell, Sarah, "The Verisimilitude Inspector: George Saunders as the New Baudrillard?", Critique. Vol. 52 Issue 4(2011), pp.460-478.
  28. Moviefone, http://news.moviefone.com/2014/05/27/frozen-highest-grossing-box-office/